perjantai 20. syyskuuta 2013

Olisiko Itävallan malli muuttanut Suomen tilannetta. Hollannin ja Itävallan Pedelec kannat ja myyntiluvut puhuvat puolestaan. Tehdäänkö jotain?

Hollanti vahvisti jo keväällä, että rahallisesti Pedelec-myynti oli suurempi kuin city-pyörien myynti, Itävalta samoin. Niiden lukujen valossa Suomen vertailuluku voisi olla
noin 30.000 sähköpyörää vuodessa. Saksassa tämä vuosi tuo 400.000 sähköpyörää lisää kunnioitettavaan 1.3-1.5 miljoonan pyörän kantaan. Mitä Itävallassa on tehty oikein?

Lehmanjupakka sai aikaan, että maakunta, Land, antoi (yksityishenkilöille) 20%-40% ostohyvityksen sähköpyörän ostajille, jolloin  myynti kasvoi nopeasti. Klikkaamalla
allaolevaa linkkiä huomaa että tuki koskee kymmentä alle 3,5 tonnin kuorma-autoa ja 50 Pedeleciä.
Hakemuksen voi tehdä on line. Kokeilin äsken.

Sen lisäksi vuonna 2008-2012 luonnolliset ja juridiset henkilöt saivat tukea.
  1.  työn suorittamista varten
  2.  julkiselle viranomaiselle, joka toimii markkinaehtoisesti
  3. maakunnat, kaupungit ja kunnat
  4. kuntainliittymät alueliitokset
  5. kirkot ja yleishyödylliset yhdistykset
  6. matkailuyhdistykset ja organisaatiot
  7. Turismi, Vapaa-ajan yritykset ja majoitustoiminta.
Latausasemien rahoituksesta määrätään erikseen.
Ylläolevista investoinnista 50 kappaleeseen asti (per kohde) hyvitetään
200 euroa- 400 euroa/kpl  kun on osoitettu käyttäjän toimivan uusiutuvalla energialla. Yritysten kohdalla maksimihyvitys on 30% ja alueyhtymillä enintään 50%
Hakulomakkeet löytyyvät www.umweltfoerderungen.at/verkehr
Tieto on syksyltä 2010, tarkistan nykytilan 6.11 alkaen kun olen marraskuun
ajan Graz íssa.
Kyseessä on kolmen ministeriön yhteistyö (Klima-aktiv) jolla yhdessä teollisuuden (Verband) hankitaan vientituloja, poistetaan työttömyyttä ja vähennetään päästöjä.
Ei vakuutuksia, ajokorttia ja energia töpselistä! On aika tunnusta sähköisen liikenteen mahtitekijät: Pedelec ja sen työversiot. 2 miljoona euroa vuodessa on hyvä alku.
Suomen tilanne on autopainotteinen. Pitää kuitenkin muistaa että kutakin ajoneuvoa aja yksi henkilö. NÄIN OLLEN JO SUOMEN OLEMATTOMAN PIENI SÄHKÖPYÖRÄKANTA KULUTTAA MURTO-OSAN ENERGIAA
SIITÄ MITÄ  1000 HYBRIAUTOA SÄÄSTÄ JA KULUTTAA.

Olisiko hyvä ajatus myydä koululaisille ( 12-15) vuotta puoleen hintaan sähköpyörä?
Samalla oppi sähköajokista menisi perille, joku huomaisi alan tulevaisuuden ammatikseen, ei ostaisi mopoa. Työllisyys Helkamalla ja Pelago MFG Oy
laitoksilla lisääntyisi, vientikelpoisia malleja kehitettäisiin. Juuri niinkuin muut maat tekevät, vähän perässä, mutta virheitä vältellen.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti