keskiviikko 18. syyskuuta 2013

GM ja Tesla E: molemmat alle 30.000 USD mutta yli 300 km, Nissan Leaf : älä kysy miksi sähkö, kysy miksi öljy. Nissan Leaf, Leasing 199 USD/ 36 kk

Nyt se alkaa. BMW, Ford, Volvo, Mercedes, Smart, ja lukuisat muut yhtöt ja merkit joutuvat aikaistamaan EV tuotantoaan tai ainakin panostamaan lisää Range Extender hybriidi malleihin. Nyt ovat pelissä hinta ja toimintasäde. Kuten aikaisemmin olen kertonut on sähköauto edullinen tehdä. Jäähdytin, moottori, kytkin, vaihdelaatikko, takasilta, kardaani,neliveto, bensatankki pumput, johdot ja yllättävän suuri määrä osia ja työtä jää pois.
Tilalle tulee ikuinen, lähes huoltovapaa sähkömoottori ja masstuotannon hinnoittelemaa tietotekniikkaa. Kilpailu torppaa premium hinnoittelun ja valtioden subventioita säästyy infran kehitykseen kussakin maassa. Hitaus voidaan tulkita jälkiviisaudeksi kasvoja menettämättä.

e-mobility toteutuu asteettain. Sähkö on osallisena  älypuhelimien ansiosta ja vuoksi kaikkialla pyöriistä, pyörätuoleista, eri polkupyöräryhmistä, autoihin, pakettiautokin, jakeluautoihin, busseihin, raaitiovaunuihin, metroon , juniin,laivojen azipod vetolaitteisiin, jopa kivenmurkaimiin asti Toimintasäde akuilla tulee olemaan raskailla kaupunkibusseillakin riittävä Primove, ABB tai vastaavien induktiivisten pysäkkien latausratkaisujen ansiosta. Autot valitaan yksilökohtaisten liikennetarpeiden mukaisina, jolloin rakenteilla oleva latausinfra kattaa yleiset liikennealueet. Kotilataus Suomessa on jo miljoonin pistein peruskunnossa ja teho nostettavissa sulakepohjin tai muilla järjestelyillä.

Kaupungeissa puhelin ja julkinen liikenne on jo noussut ansaittuun arvoonsa. Autokanan kasvu lisää sähköpyörän, Pedelecin, käyttöä myös pääkaupunkiseuden ulkopuolella, kun huomataan sen ylivertaisuus; näppärä, oikoteitä löytävä, kustannuksia poistava sekä vastatuulen ja ylämäen vähentävät ominaisuudet. Lisäksi 3-pyöräiset tavara-ja henkilökuljetusiin sopivat mallit tulevat lähivuosina löytämään omat sijansa. Liikenteen kasvu on uhkatekijä, sillä sähköautot ei vät poista ruuhkia. Ruuhka se on sähköinenkin ruuhka! Bussikaistat olisivat vain lyhyen ajan ratkaisu.

Valtio, VR, Finnavia, Kaupungit, kunnat, suuryritykset, liikennöitsijät, taksit, pienyrittäjät; Teille on kaikille jo olemassa toimiva ratkaisu, joka pudottaa käyttökustannuksia 80% , jopa enemmänkin tietyissä ratkaisuissa.
Sähkölaitosten kilpailukriteeriksi pitää vaatia että laitoksella on kuljetuspuolella käynnissä siirtyminen sähköisiiin tonnin-kuuden tonnin jakelukaluston vertailukäyttöön  ja työsuhdeautojen sähköistämiseen.
ONHAN MENEILLÄÄN ÖLJYNKÄYTÖN 95% PUDOTUS JA VASTAAVAN SUURUINEN LIIKETOIMINNAN HALTUUNOTTO ENERGIATEOLLISUUDELLE NYKYPOLVEN ELINAIKANA.
Vakavat toimet voisi aloittaa vaikka nyt.




   

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti