maanantai 23. syyskuuta 2013

Mitä sanoi Henry Ford, entä Herr Gottlieb Daimler? Pitivätkö arviot paikkansa?


Arviot ovat aikaansa sidottuja - siis muutokselle alttita kuten otsikko sanoo.
Yhteenvetona Eelläkävijä sanoo: " Pedelec eli sähköavusteinen polkupyörä on osoittanut olevansa eräs mahtitekijä matkalla kohti sähköistä liikennettä. Se jo valmis ajoneuvo, jonka kehitys laajenee uusiin käyttötarkoituksiin EU:n avulla. Ei pelkästään omana ajokkinaan, vaan liityntäliikenteessä juniin, metroon, raitiovaunuun, bussilinjoihin ja paikallisajoihin auton vaihtoehtona, sekä uusiutumattoman energian ja  kulujen säästäjänä. Tämä on Euroopan laajuisesti todistettu, Suomessa vaiettu tai väheksytty."
Näin on, sanoo eelläkävijä. M.O.T.

Henry Ford: "Jos olisin kysynyt asiakkailta mitä he halusivat olisi vastaus ollut nopeampia hevosia"

Gottlieb Daimler: " Autojen lukumäärä maailmassa ei tule ylittämään miljoonaa, koska niihin ei löydy tarpeeksi kuljettajia"

Tesla yhtiönä on jo kumonnut useimmat tekniset tabut. Hinta on seuraavana vuorossa. EV-autoissa valtaosa teknisistä komponenteistä jää pois ja elekrtoniikka on bulkkitavaraa, jonka kilohinta putoaa tai teho kaksinkertaistuu. Muut ovat jo samalla matkalla minne Ford, GM Audi, Mercedes ja BMWi ryntäävät Teslan tulevan E-sarjan ja GM:n  kirittäminä. Renault ja Nissan ovat täysillä mukana. Meidän pitää myöntää itsellemme , ettei kukaan arvannut 520 viikkoa sitten  älypuhelimen mullistavaa vaikutusta liikenteeseen, muusta elämästä puhumattakaan. Tunnettu futuristi  Lars Thomsen, Future Matters, CH,  jonka meriitteinä ovat autoteollisuuden, elektroniikkateollisuuden ja enengiateollisuuden, erityisesti sähköjakeluyhtiöiden konsultointi, ilmoitti jo 30.1. 2013: Sähköautot tulevat jo vuonna 2016 olemaan tuotannossa merkttävässä roolissa ja 2020 tilanne yleistyy. Sähköautojen valmistajina voi myös esiintyä meille tunnettuja merkkejä kuten Samsung, Panasonic ja Google.
Hän kehoittti kuulijoitaan siirtämään muistikuvansa menneisyydestä 520 viikon päähän tulevaisuuteen ja päättelemään sen perusteella mitä tulemaan pitää.
Jos olisin, vaikka en ole, sähköyhtiön hallitus tai TJ, kantaisin huolta siitä mikä yhtiömme osuus öljybisneksen muutoksen  kautta tulevasta sähköenergian boomista,
olenko hereillä? Samoin kunnan tai yrityksen johtajana, säästänkö kaksi kolmasosaa
polttoaneisiin menevistä kuluista? Valtiovallalla on lukematon joukko kysymyksiä ratkottavanaan, mutta jo nyt pitää tehdä ne tietotekniikan ja autotekniikan ja niihin liittyvän saksan-ja englanninkielten opiskelun linjat, joilla tulevaisuuden autotekniikka toimii Suomessa energiamurroksen liittymäkohdassa ja sen jälkeen. Stipendejä Saksaan, Itävaltaan, Englantiin on pakko löytyä.  Uravalintaa koululaiselle auttaa ennen ajokortti-ikää Pedelec, 15 vuotiaana PedelecS, joka toimii myös opiskeluajan ajoneuvona. Yliopistot ovat jo asialla. Valtiolla, kunnilla ja yrityksillä on sähkölaitosten lisäksi monissa eri  tehtävissä pakettiluokan autoja kuten Transporter, Nissan, Transit, Kangoo, Iveco, Toyota joihin löytyy jo nyt EV tai Range Extender mallit, joilla saadaan Ivalon Test World toiminnalla puolueetonta tietoa. Kyse on hyötyautokannasta, johon mahtuu satoja autoja varhaiseen kokeiluun ja tietojen keräämiseen ennen laajoja hankintoja.
Kertaus: sähköyhtiöt etunenässä, valtio ja kunnat mukana, yksityishenkilöt viimeisinä. Sähköenergian kilpailuttamisessa eelläkävijä painottaa valittavan sähkölaitoksen paneutumista EV ja RE kokeiluun ja osallistumista  latausverkoston kehittämiseen. Testitoiminta pitäisi panna alkuun nyt.
Tonnin pakettiautoluokka (Transporter, Transit, Toyota ym.) on ihanteellinen, koska se yritysautona on myyntiluvuitaan vakaa n.10-13.000 parina viime vuonna. Autot vaihdetaan säännönmukaisesti, jolloin myös seuraava käyttäjä hyötyy energiakulutuksen roimasta laskusta kun kysseesä on sähköauto, EV tai Range Extender -malli.
Kolmas hyötyjä on valmistaja joka voi kasvattaa sekä myyntiään että markkinaosuuttaan tällä hyötyajoneuvosektorilla. Vaikutus näkyy ja säteilee
yksityshenkilöiden käyttöautojen  ostopäätöksiin.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti