sunnuntai 15. syyskuuta 2013

MERKEL : Innovatiiviset ratkaisut Pedelec- rintamalla ovat luoneet mahtavan boomin Saksassa

Saksan vaaleissa äänestää mm. 71 miljoonaa pyöräilijää joista pian kaksi miljoonaa on siirtynyt sähöiseen liikenteeseen nimenomaan Pedelecin, E-Biken eli sähköavusteisen polkupyörän ansiosta. Vuoden vaihteen luvut tulevat olemaan kiinnostavia. Viime vuonna tilanne oli Saksassa näin:
Sähköautoja , EV rekisterissä 31.12.2012      7.114 kpl

Hybridiautoja  rekisterissä       31.12.2012    64.995 kpl

Siis tällä hetkellä  Pedelec, E-bike on pienetänyt päästöjä ja
fossiilisten polttoaineiden kulutusta enemmän kuin kaikki
EV-ja Hybridiautot yhteensä!

Tåstä syntyy laskelma jossa EV-päästöt ovat nolla ja hybrideillä 3 litraa.
Ne autoilijat jotka ajavat sähköpyörillään työmatkat ja paikallisajot vähentävät fossiilisia päästöjä enemmän kuin hybridiautot yhteensä.
Eikä tähän tarvita kuin että näin toimii alle 20% E-Bike kannasta.

Franfurtin IAA ja jatkuvat uutisrapotit vahvistavat aikaisemmin todetun
kaksisuuntaisen ilmiön. EV- ja Hybridiautoja kehiteään vakavasti kadunmiestä puhuttaviin kokoluokkiin kärkenä hinta ja toimintasäde.
Samanaikaisesti julkaistaan imagomielessä ja läpimurtoa herättämään hurjia tehopommeja superteholuokkiin, joilla polttomoottori/ sähkömoottori duolla luodaan 600-800 NM vääntöjä ja tolkuttomia huippunopeuksia. Silti pyhäkouluilme naamalla ihastellaan nollapästöjä jopa 30 kilmetrin matkalla kaupunkiajossa. Nimiä mainitsematta aloita A:sta B,C, ja  niin edellen.

Daimlerin pääjohtaja Z. sanoi, että olemme se teollisuudenhaara, joka hankkii tuottoja kannattavilla malleilla voidaksemme tuottaa kannattamattomia. Vääntöpommit rahoittavat, mutta luovat samalla tehokkaasti imagoa tehosta.
Se on osa polittista kokonaispeliä, jossa keppi on EU:lla mutta porkkana autoteollisuudella.

Lopuksi. Vasta nyt on saatu aikaan tullitilasto, jossa Pedelec/ E-Bike tuonti ilmeneee. Vuonna 2012 tuonti oli 3340 ja 2013 vastaavasti 1154. Kun lisätään kotimainen valmistus voitaneen edellyttää, että vuosimyynti kuluttajalle voisi olla luokkaa 3000-4000 kun oikean luvun pitäsi olla mieluimmin kymmenkertainen jo nyt. Hallitus toki auttaa suunnittelemalla 6 sentin käyttömaksua ajokilometriltä. Sen pyöräilijä valttää mikäli työ-tai muut matkat voi käytännössä hoitaa kahdella pyörällä. Sitäpaitsi Pedelec säästää ja poistaa polttoainekustannuksen koko matkalta ja lisäksi sillä voi lykätä uuden auton hankintaa eteenpäin. 



               

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti