sunnuntai 8. syyskuuta 2013

E-Bike, Pedelec eli sähköavusteinen polkupyörä. Miksi tämä Blogi?

Näin Grazissa Itävallassa vuonna 1999 ensimmäisen kerran tyylikkään ajoneuvon jonka nimi oli
Merida Power Cycle. Ajoin muutaman metrin ja pyysin tuomaan sen Thalerhofin lentokentälle josta koneeni oli lähdössä iltapäivällä. LedAcid-akku oli huonolta kuulostava asia varsinkin kun Litium-mangaani oli tulossa, muuta halusin asian päätökseen heti. Se oli hyvä virhe koska sen myötä rupesin seuraamaan sähköenergian käyttöä liikenteessä. Vuonna 2010 Grazilainen vävyni pyysi minua menemään hänen sijastaan e-mobility Graz 2010 kongressiin, jonne hänet oli kutsuttu.
Tilaisuudessa oli kolme-neljäsataa osanottaja ja 35 korkean tason esitysten pitäjää. Aiheet katttoivat
kaikki asikokonaisuudet joita voi kuvitella liittyvän elektromobiliteettiin. Psykologia, kaupungistuminen, öljyn hintakehity, ajokorttien trendit, julkinen liikenne ja sen klusterit, yritysten liittoumat... You name it. Onneksi esitykset jaettiin jälkeenåäin muistitikulle.
Tärkeä huomio oli että emobility nähtiin kokonaisuutena, ketjuna, jonka ensimmäinen lenkki on ihminen ja hänen kännykkänsä. Älypuhelin ei ollut vielä niin älykäs kuin nyt.
           Kaksipyöräiset, polkupyörät, pedelecit, mopedit ja segwayt nähtiin jo heti oleellisina osina
            Liittymäliikenteenä julkisiin että julkisen liikenteen jatkeena. Mobility on demand ajatus oli
           selvä tavoite ja sen esitti jo silloin Wienin  Energian pääjohtaja rouva Payr. Tavoite oli hanke
           ottaa käyttöön 500 sähköajoneuvoa, e-bike, skootteria ja autoa jotta matka jatkuisi siitä missä
            Stadtbahn, raitiovaunu, bussi tai junamatka loppuu. Fillarivuokraamot kukkivat maailmalla.
            Tämä  tavoite on nyt saamassa konkreettisia muotoja. BMW ja Mercedes ovat kehittäneet
             CarSharing ohjelmat johon liitytään ajokortti-ja luottokorttitiedoin. Kun valitset Berliinin
             näet yhdellä kuvakkeen painalluksella koko kaupundin aluella olevat vapaat autot. Valitset
             omasi.
              Lähietäisyydeltä. Ajat ja jätät auton minne haluat. Tuntiveloitus  menee tililtäsi. Auto tietää
              sijaintina kun seuraava asiakas ottaa yhteyttä. En ole vielä kokeillut mutta Deutsche Bahnin
              olen  kirjautumassa kuukauden käyttäjäksi a 10 eur. Vuosimaksu on 50eur. Se on siitä eri
              järjestelmä, että ajokki pitää palauttaa lähtöpaikkaan. Toisaalta tämä Flinkster  CarSharing
              antaa myös  pedelecin tai skootterin käyttöön eikä vain auton.DB uusi sopimuksensa, jolla
             Frankfurtiin tuli 500 ajokkia lisääjoista 100 oli pedelec ja loput fillareita.
Tämä ei näköjään onnistu matkatabletilla, palaan siis asiaan päästyäni kotiin PC:n luo.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti