sunnuntai 9. helmikuuta 2014

CarSharing tehostuu: DB ja Daimler yhdistävät voimansa. Fordin lataava kattoikkuna on lupaava ratkaisu EV autolle...

Deutsche Bahn rautatieasemat (Flinkster vuokraamot) ja Daimler ( Car2Go) yhdistävät resurssinsa ja luovat Saksan suurimman rautatieasemillla toimivan  verkoston. Näin syntyy koko maan kattava CarSharing ja vuokraamoverkosto. Sen 6600 ajoneuvoa kattaa kaikki tulevat ja olemassa olevat, sekä kaksi-että nelipyöräiset  sähkökäyttöiset ajoneuvot ja  tietysti myös polttomoottorilla kulkevat. 

Linkkinä Suomeen. VR on toiminut 152 vuotta ja sillä on laajan asiakaskunnan lisäksi riittävät maa-alueet asemien ympärillä sekä ylivertainen lähes puolen vuosisadan kokemus sähköenergian käytöstä liikenteessä.         Eli käytössä on pääomaa, sijainti, asiakkaat, energia  ja maaomaisuus. Sekä mahdollisuus liittyä VIRTA.fi latauspisteverkkoon.
 Mitä tehtäis? 

Suomi on täynnä liikematkakohteita, jonne  järkevä matkanteko hoituu viisaimmin etätyötä tehden junassa ja siirymällä vuokra-autoon perillä. Valtio-omistajan tahtotila energian käytössä on ilmaistavissa esimerkillä, jossa vuokraamo/ CarSharing- mallit perustuvat vain sähköön. Myönteinen vuokrauskokemus on hyvä perusta oman auton ostopäätökselle. 
Koskee samoin  perheeiden lomamatkailua ja hankintasuunnitelmia.

VR:n sähköautokanta olisi maan suurin referenssi. Sen vaikutus säteilisi kaikkiin niihin autohankintoihin joiden jo nyt kuuluisi olla sähkökäyttöisiä.
Tärkeimmistä mainittakoon kunnat ja kaikki paikallisesti toimivat yritykset 
joiden pakettiautot liikkuvat sata kilometriä tai jopa alle työpäivän mittaan.

Näiden autokantojen lisäksi Energiayhdistys r.y: n yli kahdensadan jäsenyrityksen intressissä täytyy olla halu vallata iso lovi öljy-yhtiöiden markkinoista ja silloin ei sovi nukkua prinsessa ruususen unta. Kyse kun on yhteensä parin tuhannen pakettiauton määrällä vuosittain uusiutuvasta pakettiautokannasta.

Pelkästään paketti- ja jakeluautojen CarSharing/leasing yllämainituille ryhmille luo VR:lle taloudellisen liiketoimintamallin pohjan jota myös henkilöautojen vuokraus tukee. Lisäksi VR voisi liittyä juuri perustettuun valtakunnalliseen sähköautojen  latausketjuun, joka tarvitsee lisää latauspisteitä liikenteen solmukohtiin ja muuallekin.

Loppukevennyksenä : Kuvassa Ford "Solar Consept" joka esiteltiin Las Vegasissa,CES, tammikuussa 2014. Latauseho on kunnioitetavat 8kWh /päivä
Silti latauspisteitäkin tarvitaan.  

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti