maanantai 24. helmikuuta 2014

Future Matters, Ch, ennusti tammikuussa 2013 kehityksen joka tuntuu toteutuvan vauhdilla.

E-Mobility Graz 2013 kongressi oli varovaisen optimistinen EV-autoilun tulevaisuuden suhteen.
Tutkija Lars Thomsen, Future Matters hätkähdytti 300-päisen osanottajajoukon päätöspäivänä.
Ensiksi hän kertoi kuukautta aikaisemmin tehdystä talvikelillä tehdystä automatkasta lumiseen New Yorkin osavaltioon. Seurue mahtui kahteen TeslaS autoon. Seurueessa oli saksalaisisen  auto- ja energiateollisuuden johtoa. Kuulijakunta meni äänettömäksi ja nojautui eteenpäin kun hän kertoi ensimmäisen 36 minuutin lataustauon tapahtuneen kahvitauolla yli 350 kilometrin päässä ja pontevassa pakkaskelissä. TeslaS oli siihen mennessä suorituskyvyltään yleisesti ottaen  melko tuntematon auto.

Tunnelma tiivistyi kun Thomsen alkoi vyöryttää kokemuksiaan matkalta. Mercedes ja Toyota osistoja Teslassa, Daimler ja Toyota osakkuuksia Teslassa. Harppauksia akkuteollisuudessa jne.  Samana päivänä (30.01.2013) EU julkisti FUEREX-raportin, Multi-fuel Range Extender, joilla toimintasäde henkilö-ja jakeluautokalustossa voidaan kasvattaa.
Alla puhdas sähköauto. Seuraava artikkeli käsittele Range Extender mallia jonka toimintatapa on kaavioss.

Tuleva TeslaX, nelivetomalli. Esitekuva. Vain ratti puuttuu ja lukematon määrä osia/osistoja etusäleikön ja pakoputken pään väliltä. Laske minkälaiseen lukuun päädyt. 
Eikä tässä kaikki. Autoteollisuuteen nojaten hän kertoi epävarmuuden olevan ohi, kuudentoista uuden mallin tulevan markkinoille vuonna 2014 ja että 2015-2016 markkinat ottavat merkittäviä askeleita eteenpäin. Vuoteen 2020 mennessä sähköauto on halvempi valmistaa kuin 
polttomottoriauto. Helpompi uskoa kun kuvittelee kannettavan tietokoneensa 15 kertaa pidemmäksi ja sen nurkkiin pyörät ripustuksineen. Siinä on kallein osa akkuineen, korin pellit ovat tuhannen euron luokkaa valmistusvaiheessa.

Vuoden 2013 alusta alkaen on sähköautoon liittyviä uutisia tulvinut 25 kappaleen päivävauhdilla eli alle kymmenen tuhannen asian vuosivauhdilla.  Eelläkävijän 130 artikkelia kattaa niistä alle kymmenesosan. Kesään päin mennessä Saksan kahden miljoonan sähköpyörämarkkinoita informoidaan uutuuksilla, korkeakoulut, yliopistot ja TÛV ilmoittavat kursseistaan ja firmat pakkaavat osaajia, kunnat ja yritykset kertovat kalustonsa siirtymisestä sähköiseksi. Latausverkostojen syntyminen, uusien 30 minuuttia/ 80% pikalatauspisteiden tulo, koti ja kerrostalo lataus, akkuteknologioiden kehitys, uudet lion-fe. -ilma ym. yhdisteet akuissa 


YLLÄOLEVA ON VIHJE MUUTOKSEN NOPEUDESTA. 

Markkinat ovat reagoineet; Tesla Nasdq tänään 217 USD,  vuosi sitten 30 USD

Joulukuussa 2012 harva uskoi näin ripeään kehitykseen, joka oli tiedossa julkisesti kuukautta myöhemmin. Pysy ajan tasalla lukemala päivittäin uustisotsikoita englanniksi osoitteessa elektrivenet.com  Seuraamme palvelun saksankielistä versiota koska se keskittyy parhaiten Euroopan tilanteeseen. Lyhyitä asiaan liittyviä kysymyksiä voi lähettää sähköpostiin 
eellakavija@gmail.com

Ei tarvitse olla enää guru sillä TeslanS menestyksen myötä tutkimus, koulutus, akkukennot ja niiden valmistus, latausverkosto ja muut laitteet ottavat kuukausittain edistysaskeleita jotka enenevässä määrin ilmaantuvat markkinoille. E-Bike ja kolmepyöräiset sähköavusteiset pedelecit tulevat myös hyötykäyttöön yrityksille. Julkisen liikenteen puolella viimeisin uutuus on jo 200.000 km ajossa ollut akkubussi joka päätepysäkillään ottaa Pantografillaan ( virroitin )
lisälatauksen ja jonka akkuja pidetään lämpiminä  myös yöaikaan.  Volvo, Primove  (Bombardier) ABB ovat jo liikenteessä

 Metro on yhtä energiatehokas kuin sähköauto (1,7 ) mutta lentokone on tehokkaampi ( 3,7 ) kuin Hybridiauto (3,8) Sähköbussit tulevat alittamaan henkilöauton lukemat pian, vaikka ne nyt ovat samoilla lukemilla normaali henkilöauton kanssa (5,0-5,2)

JOTEN: Akkukäyttöisten autojen toimintasäteeseen, energiatehokkuuteen ja akkujen pakkaskestävyyteen on kehitetty ja edelleen kehitetään yhä laajempien käyttäjäryhmien toivomia muutoksia. Jo nyt voisivat sadat tuhannet käyttäjät siirtyä akkukäyttöisiin henkilö ja pakettiautoihin. 
Mukaan ovat kaikki tunnetut merkit joko oman kehitystyönsä tai alan osistotoimittajien kanssa.
  

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti