keskiviikko 26. helmikuuta 2014

EU hyväksyi uudet päästörajat. AKKU-ANGST? VW Golf-E Norjassa: 1200 kpl kolmessa tunnissa.

AVL, Uniresearch, Altra, Fiat, Chalmers, Volvo Bosch muodostivat RE:n ydinryhmän.
Meneillään on kahden pienimmän luokan proton vertailu; nimeltään tuttu Mahle ja vieraampi mutta todella merkittävä KPSG. Kummankin ratkaisu on 30kW joka riittää pienikuutioisen bensakoneen kanssa pidentämään toimintasädettä. Se on samalla myös lääke "AkkuAngstin" torjuntaan. Tuti joka riivaa kaikkia maailman autoilijoita kunnes toisin vääräksi todistetaan. Kas tässä
file://localhost/Users/pauliahvonen/Downloads/KSPG_Range_Extender.jpg

Kyseessä on erikoinen ratkaisu, kaksisylinterisen V-moottorin ja kahden 15kW agregatin pyöreähkö lattea yksikkö, joka lappeellaan sopii Fiat 500 vararenkaan tilalle. Sähköauton akun koko pienenee tuntuvasti.

Katso edellisessä tekstissä oleva AVL käyrää niin toiminta selviä. Likkeelle lähdetään täydellä akulla. Tehon aletessa alarajalle RE käynnistyy ja lataa ohjelmoidun ajan säädettyjen syklien mukaan. Auto kulkee lataa ja antaa sähköä tarvittaviin lisälaitteisiin samanaikaisesti.
Lämmitys tai ilmastointi tai eristetyn akkutilan pakkasvahti saavat ajettaessa tarvitsemansa virran, akkujen pakkasvahti vartioi verkkovirralla kylminä öinä. Toimii.

Saan lähipäivinä kuvat AVL, Mahle ja KPSG agregaateista. Niihin ovat tutustuneet mm. Daimlerin kehitysjohtaja Thomas Weber, VW Ferdinand Piech ym. Facebookissa on  video, jossa kahden Euron kolikko pysyy pystyssä kun agregaatti käynnisteään.  Uskomaton osoitus siitä mihin KPSG.n taidot yltävät. Näkyy myös nettisivulta viimeinen video, Hybridisation.

BMWi3 on myös saatavana RE . Kyseessä on oman moottoripyörän BMW 650 kaksisylinterisellä moottorilla toimiva agregaatti.  Seuraavat RE-agregaatit lienevät keskikokoisiin autoihin ja jakelukalustoon. Asialla yhteys seuraavaan otsikkoon.

EU:N UUDET RAJA-ARVOT PÄÄSTÖILLE JULKAISTIIN 


Parlamentti siunasi uusien autojen hiilipäästöt seuraavasti: 
-vuodesta 2015 on sallittu päästöraja 130 g/km
- vuodesta 2021 raja on 95 g/km mutta jo  2020 tuotannosta 95% täytyy olla lukeman mukaisia.
- valmistaja saa hyvityksiä (Supercredits) alle 50 g/km päästävistä autoista 2020-2022 tuotannosta, 2021 hyvitetään 1,67 mutta vuodesta 2022 vain lukemalla1,33
Tekstissä piilee  suurtuotannon ainekset vuodelle 2021 ja 2022.

NORJA YLLÄTTÄÄ HIIHTOLADUN ULKOPUOLELLAKIN

Volkswagen maahantuoja Harald A.Möller  aloitti eilen Golf-E tilausten vastaanoton kesäkuun toimituksiin. Kolmessa ja puolessa tunnissa  niitä tilattiin 1200.  Monen firman johto, saatikka monet automyyjät voisivat katsoa peiliin. Ostajat eivät ole niin konservatiivisiä kuin monet myyjät
Sähköautoasiassa kannattaa ja pitää Norjaa peesata.  Alkaen käyttövoimaverosta. Siinä on edelleen esteenä Valtion  absurdi käytös:  julistettua sitoutumista  fossiilipäästöjen vähentämiseen torpedoidaan lyhytnäköisesti.  Muistettakoon että sähköauto on elinkaarensa aikana veronkerääjän pikku apulainen.
Vuodesta 2015 alkaen , osin aikaisemminkin, 370.000 pakettiauton kantaa pystytään uudistamaan akkukäyttöisillä autoilla joissa toimintasäde ja akkujen pakkaskestävyys on ratkaistu. Ovatko oikeat verotuspäätökset silloin valmiit? Eikö hävetä että sekä Viro että Norja menevät heittämällä kahta puolta ohi. Henkilöautot ovat juttu erikseen.    

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti