Suomen läpi ajoi sunnuntaina 27.10 sähköautokolonna niin hiljaa, että vain uniharva median edustaja antoi sen häiritä menojaan. Porvoon Taidetehtaalle kokoontunut karavaanin saapumista seuraamaan pieni, mutta sitä innostuneempi joukko
yli sata vuotta vanha vuoisadan alun ajopeli ja 1920 -luvun Fordeja sekä tähän EU-Maratoniin osallistuneet ajokit. Popeda oli ITE- kuriositeetti, kahden vuoden työ.
Katsokaa Wikipediasta specificationsTeslaS, mutta varatkaa isot eväät mukaan.
Kuten mainitsin omat havaintoni ovat takapenkiltä, liikkumattomassa autossa näyttöruudulta. Lupaamani ajoraportit siirtyvä muutamalla päivällä.
Tässä näkyy Carl Barlevin ajoreitti uudella autollaan. Norjan latausasemat ovat suurteholatureita, joilla lataus 80%iin tapahtuu puolessa tunnissa. Iso näyttö tietää kaiken Euroopasta, tiekartta, maantiede,netti, sähköposti, sijainti, lataus, rengaspaine ajettu matka tai ajettava matka, tarvittava lataus. You name it. Tällainen näyttö sinunkin autoosi tulee aikanaan. TeslaS , GM:lle , Nissan Leaf ja Renault, Ford Focus E ja muut
tuovat pikapuolin markkinoille 300 km luokkaa olevat 30.000€ sähköautot markkinoille.
Sähköauton valmistaminen on halvempaa kuin polttoainekäyttöisen jo vuonna 2016. Bussit ja pakettiautot ovat PAINOARVOLTAAN tärkeimmät sähköisenliikenteen edustajat sähköavusteisten fillareiden jälkeen, pian jopa ohi niiden. Katsotaan onko Euroopan Pedelec-kanta jo lähenemässä 3 miljoonaa kappaletta ensi vuonna vai 2015.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti