maanantai 28. lokakuuta 2013

TeslaS ensimmäistä kertaa Porvoossa, matkalla Monte Carloon Tallinan kautta, seuranaan Virossa sähköistetty Popeda. Herää Suomi, tämä ei ole unta.

Suomen läpi ajoi sunnuntaina 27.10 sähköautokolonna niin hiljaa, että vain uniharva median edustaja antoi sen häiritä menojaan.  Porvoon Taidetehtaalle kokoontunut karavaanin saapumista seuraamaan pieni, mutta sitä innostuneempi joukko 
eelläkavijä istahti TeslaS takapenkille kuulemaan mitä auton omistajalla, Carl Barlev, oli seitsemän viikon perusteella kerrottavaa. Allaolevasta kuvasta näkyy ajettu matka. Lisäksi keskellä oleva luku 199 kertoo kilometrillä kulutetun wattimäärän näkyvänä lukemana. Ajo on ollut ilmajousitetulla äänettömällä ajokilla mieluisaa koska matkaa on tehty kartalla olevien merkkien kautta jo 7183,4 kilometriä ja latauksia on 1398 kWh. Siis 195wh/kilometri 2100kiloa painavalla autolla. Täällä matkalla on perhe mukana eli kolme pientä lasta ja vaimo. Carl kertoi olevansa sähköalan insinööri ja odottaneensa autoa vuoden. Rutiini toiminnot keskittyvät kaksiosaiseen keskinäyttöön.Yöksi asetaan lataus vastaamaan seuraavan päivän matkaa. Minimi 60% max 90% on taloudellisin alue. Hän ei laske akun jännitettä alle 50% Akuston takuu on muuten 8 vuotta ilman rajoituksia, auton 5 vuotta. Auton kaikki toiminot toteutuvat kaksiosaisen näyttöpanelin hipaisuilla. Tarvittaessa maavaraa voi nostaa 10cm, mutta auto palaa itsestään normaaliasetukssensa kun nopeus ylittää 80kmt. Sähköinsinöörissä meni hyvä sirkusteaiteilija hukkaan; kädet liikkuivat kuin sirkustaiteilija Solmu Mäkelällä ja puheen tieto vahvistui kosketusnäytöllä silmänräpäyksessä. Istuimme näyttelyhallissa, jossa oli
yli sata vuotta vanha vuoisadan alun ajopeli ja 1920 -luvun Fordeja sekä tähän EU-Maratoniin osallistuneet ajokit. Popeda oli ITE- kuriositeetti, kahden vuoden työ.
Katsokaa Wikipediasta specificationsTeslaS, mutta varatkaa isot eväät mukaan.
Kuten mainitsin omat havaintoni ovat takapenkiltä, liikkumattomassa autossa näyttöruudulta. Lupaamani ajoraportit siirtyvä muutamalla päivällä. 



Tässä näkyy Carl Barlevin ajoreitti uudella autollaan. Norjan latausasemat ovat suurteholatureita, joilla lataus 80%iin tapahtuu puolessa tunnissa. Iso näyttö tietää kaiken Euroopasta, tiekartta, maantiede,netti, sähköposti, sijainti, lataus, rengaspaine ajettu matka tai ajettava matka, tarvittava lataus. You name it. Tällainen näyttö sinunkin autoosi tulee aikanaan. TeslaS , GM:lle , Nissan Leaf ja Renault, Ford Focus E ja muut
tuovat pikapuolin markkinoille 300 km luokkaa olevat 30.000€ sähköautot markkinoille.
Sähköauton valmistaminen on halvempaa kuin polttoainekäyttöisen jo vuonna 2016. Bussit ja pakettiautot ovat PAINOARVOLTAAN tärkeimmät sähköisenliikenteen edustajat sähköavusteisten fillareiden jälkeen, pian jopa ohi niiden. Katsotaan onko Euroopan Pedelec-kanta jo lähenemässä 3 miljoonaa kappaletta ensi vuonna vai 2015.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti