joissa asiasta on mainittu. Katsoin Wikipediasta tämän Spark /Renault E-formulan kuvaa, joka poikkeaa nykyisestä F1 konstruktiosta ja mieleen tulee ne tekniset muutokset, jotka aiheutuvat uuden energian myötä. Kuulemme paljon lisää ennenkuin Formula E pyörähtää käyntiin toukokuussa 2014. Kisakaupunkeja lienee lopuksi tusina. Tekniikasta vielä: Vaaihteisto,kardaani, tasausyörästö menevät uusiksi tavallisessa autossa. Samoin ilmastointi ja lämmitys kohdentuvat toisin. Formula E;n
jäähdytystarve muuttuu, sivutunnelit ja jäähdytin poistuvat tai ainakin pienenevät olemattomiksi. Siksi Wikipedian kuva poikkeaa nykyisestä. Muitakin muutoksia on, eräs vertailu energian käytöstä löytyy sivulla 17. huhtikuuta. Se on Graz´in Teknillisen Yliopiston vertailu energia/henkilö/100km . jossa i litra bensiiniä vastaa 8,9 kWh.
A320 lentokoneen arvo on 3,7 bussin -5,0 - bensa/dieselauton 5,2 ja hybridiauton 3,8.
Sähköauton vastaava kulutus on 1,7 Ei ole monta vuotta siitä kun opiimme
kirjainyhdistelmän KERS. Armeijan aikaan se oli lyhennys, nyt se viittaa akkuteknologian eteenpäinmenoon.
- Tärpit
saksankieliseltä alueelta ja antamaan nettiosoitteen englanninkielisille sivuille jos juttu on
englanniksi löydettävissä. Nimen Tesla kuulemme toistuvan useiden johtavien yhteydessä. Viimeksi tänään ilmeni että Toyota on Daimlerin, BMW:n ja Audin tavoin eriasteisessa yhteistyössä, jotkut jopa osakeomistussuhteissa Teslaan. Varmaan kuulemme nimet Samsung ja LG autonvalmistuksen yhteydessä muutenkin kuin elektroniikan toimittajina. eelläkävijän ohjelmaan kuuluu uutuutena alkusyksystä kirja-arvostelijan rooli. Suosittelen 4.6 oleva "Lue tärkeimmät tekstit välillä 3.4- 5.6" Siitä on helppoa alkaa. Loppusyksyllä vuorossa on 2-3 merkittävimmän alan saksankielisen teoksen arvostelu. Pedelec on aia joka toistuu-eikä syyttä.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti