sunnuntai 30. kesäkuuta 2013

Energiatehot tankista "pyöriin". F1 Silverstone. Tärpit uudelle lukijalle

Silverstonea katsoessa tuli Formula E mieleen. Katso tekstit 16.4, 28.5 ja 28.6
joissa asiasta on mainittu. Katsoin Wikipediasta tämän Spark /Renault E-formulan kuvaa, joka poikkeaa nykyisestä F1 konstruktiosta ja mieleen tulee ne tekniset muutokset, jotka aiheutuvat uuden energian myötä. Kuulemme paljon lisää ennenkuin Formula E pyörähtää käyntiin  toukokuussa 2014. Kisakaupunkeja lienee lopuksi tusina. Tekniikasta vielä: Vaaihteisto,kardaani, tasausyörästö menevät uusiksi tavallisessa autossa. Samoin ilmastointi ja lämmitys kohdentuvat toisin. Formula E;n
jäähdytystarve muuttuu, sivutunnelit ja jäähdytin poistuvat tai ainakin pienenevät olemattomiksi. Siksi Wikipedian kuva poikkeaa nykyisestä. Muitakin muutoksia on, eräs vertailu energian käytöstä löytyy sivulla 17. huhtikuuta. Se on Graz´in Teknillisen Yliopiston vertailu energia/henkilö/100km . jossa i litra bensiiniä vastaa 8,9 kWh.
A320 lentokoneen arvo on 3,7 bussin -5,0 - bensa/dieselauton 5,2  ja hybridiauton 3,8.
Sähköauton vastaava kulutus on 1,7  Ei ole monta vuotta siitä kun opiimme
kirjainyhdistelmän KERS. Armeijan aikaan se oli lyhennys, nyt se viittaa akkuteknologian eteenpäinmenoon.

  • Tärpit
Aikaisempien kuukausien tekstit antava lyhyen otsikkotiedon, joilla pyrin pitämään ajankohtaiset tapahtumat pinnalla. Lisäksi tulen syventämään määrättyjä artikkeleita
saksankieliseltä alueelta ja antamaan nettiosoitteen englanninkielisille sivuille jos juttu on
englanniksi löydettävissä. Nimen Tesla kuulemme toistuvan useiden johtavien yhteydessä. Viimeksi tänään ilmeni että Toyota on Daimlerin, BMW:n ja Audin tavoin eriasteisessa yhteistyössä, jotkut jopa osakeomistussuhteissa Teslaan. Varmaan kuulemme nimet Samsung ja LG autonvalmistuksen yhteydessä muutenkin kuin elektroniikan toimittajina. eelläkävijän ohjelmaan kuuluu uutuutena alkusyksystä kirja-arvostelijan rooli. Suosittelen 4.6 oleva "Lue tärkeimmät tekstit välillä 3.4- 5.6" Siitä on helppoa alkaa.  Loppusyksyllä  vuorossa on 2-3 merkittävimmän alan saksankielisen  teoksen arvostelu. Pedelec on aia joka toistuu-eikä syyttä.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti