sunnuntai 12. tammikuuta 2014

Kanadassa ja Suomessa puhutaan pakkasesta. Lataus myös ajon aikana. Aurinko lataa lasisen katon avulla.


Joulukuussa tapahtui.
  • Kanadassa on tehty mittava otanta. Yhteenvetona  käyrät osoittavat todeksi ÖAMTC:n ja muutkin tulokset, jonka mukaan akkujen teho ja ajomatkat puolittuvat, jopa alle sen pakkasasteiden myötä. Laboratoriotestit näyttävät erikseen puhaltimen eri nopeuksien vaikutuksen, samoin ajonopeuden, istunten lämmityksen, ajovalojen, radion ym. kulutuslaitteiden käytön myötä. Hesarin autoliite kertoi ulkopuolisiin lähteisiin vitaten, että viidestä sähköautomallista vain yksi ylti kahdensadan kilometrin ajomatkaan, kun muut neljä jäivät jopa tuntuvasti alle sadan kilometrin. Sekin syystä, että TeslaS akkujen kokonaisteho on alkaa päälle 85kWh kun muiden teho on vain neljäsosan luokkaa. Koko totuus on kuitenkin monisyinen. Pakkasen tutkimus on kesken vaikka BMWi3 testataan yrityksen omalla tutkimusasemalla Ruotsin Arjeplogissa, Ivalossa on Suomessa luomupakkasten lisäksi TestWorldin sisäpakkashalli. Onhan Dubaissakin sisähiihtohalli ja meillä tässä Pyhtäällä Sirius Oy:n sisälentotorni. Katso Fly Sirius.
  • Pakkanen ei ole este vaan viivyte. Tohdin ennustaa, että kun kanadalaien Fleet Carma julkistaa raporttinsa sen rinnalle löytyy uusia tutkimustuloksia, joissa autojen akkuina on uusinta Sekisui Chemical japanilaista teknologiaa. Tai Fordin kattoikkunaratkaisu, jolla tuotetaan 8kWh lataus. Tällainen Photovoltaik- ratkaisu on jokaisen valmistajan ulottuvilla. BMWi3 omaa jo valmiuden lasikattonsa vuoksi ja kun avaat Teslan  modelS features niin näet ettälasipintaa löytyy . Katso myos http://www.teslamotors.com/modelx niin näet miltä akku ja siihen kytketty nelivetoalusta näyttää. Ei puutu kuin tietokone ja istuin niin halvin versio liikkuisi.Kun katsot melko viimeisten kuvien joukossa olevaa kuvaa niin huomaat poissaolevien osien suuren määrän, etumaski, jäähdytin letkuineen, paisuntasäiliö, moottori lukuisine lisälaitteineen, vaihteisto,jakovaihteisto, pakoputkisto, äänenvaimentajat, katalysaattori ja ripustukset ym. Niiden paino vastaa melkoista akkupainoa ja osittain hintaa. Teslan akkujen takuu on peräti 8 vuotta ja hinta on tiedossa. Alle viiden vuoden akkutakuulla ei voi markkinoille tulla. Se tarkoittaa, että vaihtoautojen akkutakuu tulee olemaan samaa luokka, koska muuten akku on uusittava tai auto on mahdoton myydä. 
  • Mitä lähivuosina voi tapahtua? 
        Tämän vuoden aikana tulee markkinoille akkukäyttöisten, sähkölaitosten käyttöön sopivien pienten pakettiautojen esiinmarssi. Kunnat ja pienyrittäjät luultavasti, niin toivon, valikoivat Range Extender mallin (pieni matkalaturi) joka pitää akun oikealla tehotasolla lataamalla sitä jaksottain, automaattisesti ajon aikana. Koska tämäntyyppinen auto seisoo suurimman osan päivästä ja sen tyypillinen ajomäärä on akkukäyttöön sopiva RE malli on hyvä valinta. Käyttäjäkohtainen kokemus kertoo mikä valinta on sopivin, mutta maahantuojien on syytä teettää omat pakkastestinsä Lapissa talvirengastestien tavoin. RE-mallit ja lasipinnoilla lataavat autot tulevat saamaan hyviä tuloksia.
Teslan, Fordin, Renaultin ja Nissanin sähköautojen ajajat joutuvat suurella todennäköisyydellä vähintään puolipäivätoimisiksi sähköautoguruiksi kunnes tiedonjano tasaantuu.  
Tapasin Carl Barlevin joka on ajanut elokuusta lähtien TeslaS autollaan enemmän kuin moni vuodessa. Hän ei lataa akkua täyteen, ainoastaan 50-80% tasoon asti. Hän valitsee yöksi kotilaturistaan tai hotellistaan seuraavaksi päiväksi sopivaan latausmäärän. Vaikka takuu on akuille 8 vuotta hän sähkötekniikan miehenä kokee toimivansa tällä tavalla oikein. Teholaturissa Tesla lataa 50% puolessa tunnissa, eli kahvistelun aikana.   Oslo-Uusikaupunki-Pietari-Lappeenranta-Porvoo-Helsinki-Tallina-Baltia-Puola-Tsekki-Saksa-Sveitsi-Monaco oli menoreitti syyskussa jaSaksan kiertue ennen sitä. Lienee nyt Norjassa. Ei säköauto ole vain kaupunkiauto, sillä voi ajaa myös niiden välillä.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti