maanantai 6. toukokuuta 2013

Autoilijoita ei ole, jalankulkijatkin ovat osa-aikaisia, samoin pyöräilijöiksi naamioituneet.

" Autoilijanimimerkki parahti, että pyöräilijöitä hyysätään baanoilla" Mietitäänpä asiaa tarkemmin. Mikä on edes pyöräilijä? Saattaa osa-aikainen metron- tai rullaportaankäyttäjä, joka mukavuussyistä jättää autonsa kotiin hoitaakseen asiansa stadissa näppärästi. Hiihtäjä, hölkkääjä, metron, dösän tai skurun matkustaja tilanteesta riippuen. Aivan samoja rooleja ja nimenomaan niitä käyttää myös närkästynyt autoilijanimimerkki heti päästyään Tuusulantien tai Lahdenväylän sumpuista ja etsiessään  pysäköintitilaa kantakaupungista. Eli hupsista, jalankulkijahan se siinä taapertaa , ei autoilijasta tietoakaan. Autoilijat muuten ovat liikkeenharjoittajia, ammatti-ihmisiä, jotka ovat kiitollisia niille muille, jotka tulevat metrolla, skurulla, stogella tai dösällä duuniin. Näistä henkilöistä nimenomaan  pyörällä liikkuvat edustavat kaupunkiliikenteen aatelia, sillä he luovat pyöräilemällä tilaa myös jukiseen liikenteeseen. Entä autoliikenne ? Kuviteltakoon, että pyörällä työmatkansa tekevä loukkaantuisivat autoa käyttävien hyysäyspuheista. En haluaisi kokea sitä ruuhkaa, jossa pyörällä liikkuvat ystävämme tulisivatkin autoillaan aamuliikenteeseen. Kolmekymmentätuhatta autoa tukkisi liikenteen ikimuistoisesti. Sen kokemuksen saamme pian pyytämättä, jollei niitä puuttuvia baanoja rakenneta pyöräilyä sujuvoittamaan kaikista pääsuunnista. Helsinki on ahdas suppilo. Tila kuuluu kaikille.
Toivotaan merkittävää lisäystä baanoihihin, pyörän käyttäjiin sekä kaupunkilkuvan paranemista asianmukaisilla fillariparkeilla. Assa siistiks! 

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti