keskiviikko 14. lokakuuta 2015

VW dieselit käyttämään SCR ja AdBlue teknologiaa. Sähköstä painopistealue.

13.10 päivätty Volkwagen Johtokunnan strategiapaperi kattaa kuusi suuntapäätöstä
1. Nopeutettu tehokkusohjelman käyttöönotto luo mahdollisuuden suunnanmuutoksiin.
2. Prosessien solakoituminen sallii myos kiinteiden kustannusten säästön.
3. Suunniteltujen investoitien miljardisäästö per vuosi ja tulevien projektien priorisointi
4. Tuotesuunnitelmat matkaan.
5. Uusi Phaeton on sähköauto
6. Uusi sähköinen perusmoduuli on suunniteltu.
Viisi ensimmäistä kohtaa on kuin Suomen hallitusohjelmasta edustusauton hankintaa myöten.

Leikki sikseen: PONSI: valtion, kunnat mukaanlukien , ei tulisi ostaa yhtään motorisoitua henkilö-tai pakettiautoa mikäli vastaavan tarpeen täyttävä sähköauto (ei hybridi) on olemassa.
Pakettiautoista Nissan, VW Caddy, Sprinter, MB ja VW. Henkilöautoista Tesla, Yeti 4x4 , MB, BMW, Nissan jne. eli malleja on jo riittävästi ja lisää tulee ensi vuodeksi toinen mokoma. 

Tällainen kiihdytys sähköautoiluun on nyt tarpeen- vähintään. Malta hyvittää 7000 Euroa 10 vuoden ikäisestä romutuspalkkiona mikäli korvaava auto on sähköinen. Ranskassa ehdotus on 10.000 E 

Sähköauton äänimaailmaa kehittää Remus-sound for Safety, muitkin keinoja sokeita tai varomattomia liikkeelä olijoita varten on tekeillä. Myös ajajalle syntyy autossa äänimaailma.
Remus on tunnettu pakoputkivalmistaja erikoisalana äänet, nyt myös äänettömyyden pulmat.

Kerrataan mailmanlaajuiset  luulot versus totuudet sähköautoista, Suomessakin yleisiä:

1. Väite " Akun antama ajomatka on lyhyt" Ei ole. Jo nyt voi valita 200, 300, 500 km päivässä kulkevan auton, joka yön latauksen ( 16A pihapistoke ja omakotitalon punainen) on aamulla täysi.
Polttomoottoriauton tankki on aamuisin usein muuta kuin täysi.

2. Vastoin luuloja on  latauspisteitä  enemmän kuin mitä koskaan tullaan tarvitsemaan sähköautoille. Kaikki pihapistokkeet ovat muutettavissa 16A-teholle ja lasku omalle mittarille.
MUTTA: Pikalatauspisteitä on vielä  liian vähän- tosin niitä  lisätään  kyllä koko ajan. Tämä pulma ei  kosketa valtaosaa eli työ-kotimatkaa ajavaa liikennettä. Yön lataus  riittää  valtaosalle päivän ajoon.

Mökille meno tai pitkältä matkalta kotiin tulo vaatii autosta ja matkasta riippuen  kahvitauon tai lounaan valtatien varressa.

3. Väite  " Akku ei pärjää pakkasessa" kuuluu  tosiasiassa akku ei pärjää TROPIIKISSA niin hyvin kuin pakkasessa. Akun ihannelämpötila on +21 C. Meillä  viilennys ei ole pulma, lämpimässä ilmanalassa on. Lämpimänä pito pakkasella ei tuota vaikeutta, silti tehosta jää pois 10-15%, mutta vain kylmimpinä päivinä. Kysykää Tesla-kuskeilta taksissa montako kertaa auto "polttoaine"  on hyytynyt. Meillä on Loviisassa taksi jota konsultoin todellisuudesta.

4. Väite " Sähköauto on kallis" Uusi muotoilu: Sähköauto on edullisempi valmistaa kuin polttomoottoriauto. Ajatelkaa tarpeettomaksi jäävien helyjen hintaa ja painoa alkaen etumaskista jäähdyttäjään vesipumppuun  moottoriin kiilahihnoihin ja pyöriin kytkimeen ja vaihdelaatikkoon pakoputkiin äänenvaimentajaan  ja ripustuksiin.
Tilalle lattian kokoinen akku, pyörät nurkkiin ja iso litteä näyttö hoitamaan hommat.
Sarjatuotanto lähdössä vauhtiin Kiinassa; yksi merkki yli 28.000 kpl, nousee 100.000:een.
KILPAILU HOITAA HINNAT, SÄHKÖAUTO VÄHENTÄÄ ÖLJYNTUONTIA ja
parantaa kauppatasetta miljardeilla.

Hinnat mallista ja kW/kilometrit luvuista riippuen  välillä 20.000-150.000.

Ennuste vuodelle 15.08.2020 : Akut 100Euro / kWh,  SMART 19950 eur, Golf 27.500 eur,
MB alkaen 30.000, BMWsamoin, Hybridit alennumyynnissä . 



Ei kommentteja :

Lähetä kommentti