maanantai 19. lokakuuta 2015

BMWi3 ja RAUNO AALTONEN, Der Professor analysoi.

BMWi3 on selvästi yhtymän filosofian, suunnittelun ja teknisen osaamisen uusin aluevalloitus.
Alkaen hiilikuidun ja alumiinin käytöstä raaka-aineena. Tässä on tiekarttaa moneksi jo nyt ja pitkälle tulevaisuuteen. Nyt veistetään kiveen jo 1970-luvulta peräisin oleva tunnus "Freude am Fahren"
"Ajamisen Iloa" joka on ollut BMW mallien tärkein ominaisuus korkean teknisen tason rinnalla.

Freude am Fahren oli myös ensimmäinen lause, ja nimenomaan saksaksi, jonka Rauno Aaltonen
lausi samalla kun hän lähetti oheisen kuvan 16.10 . Hän sai jo jonkun aikaa sitten BMW:ltä pyynnön tutkia,analysoida ja ajaa yhtymän ensimmäistä täyssähköautoa. Raunon yhteydet koko autoteollisuuden korkeaan johtoon heijastuvat hänen yhä jatkuvassa päivä-ja ammattilehdistön sekä TV:n puolella tapahtuvaan näkyvyyteensä. Tunnusomaista on titteli Professor joka toistuu niin Saksassa, Itävallassa kuin Sveitsissä.
Kuvassa tyytyväinen Rauno Aaltonen ja  BMWi3
Otetaan esimerkiksi pari arviota: "Kevyen hiilikuitu/alumiinirakenteen ja lyhyen etuylityksen vuoksi  täsmällinen ohjaus poikkeaa merkittävästi  polttomoottoriauton käyttäytymisestä edukseen " Seuraava syy-seuraus yhteenveto liittyy akun kölivaikutukseen.
" Poikkeavan alhaisen painopisteen ansiosta istuimen sivuttaistuki kaarteessa on vakaa, koska auto ei kallistele eikä kuppimaista istuinta  tarvita. Yhtenäinen runsas jalkatila edessä on luksusta."

Voimansiirto ja sen vaikutus ajamiseen vaikutti. "Vääntömomenttikäyrä ei ole poukkoileva käyrä vaan vaakasuoraa viivaa sadan kilometrin nopeuteen asti, elämys joka vaati oman koeajonsa"
Ellei nyt sitten ole kokenut  raketin kyydissä istumista.

Ajaminen ei ole tietysti vain vauhtia vaan sujuvuutta , ohjattavuutta, näkyvyyttä ja hidastusenergian älykästä hyödyntämistä, talteenottoa kaasupolkimen nostolla. Hyvä tuntuma, informatio näytöllä, kohteita riittää keskusteltaviksi. Jouduin jo panemaan puhelimen latauksen seinään kun keskustelu jatkui.

On selvää että sähköautoihin siirrytään siinä tahdissa että sopiva malli löytyy kun oman auton vaihtoaika lähenee. Autovuokraamo on oikea osoite tutkia vaihtoehtoja tutun autoliikkeen lisäksi.
BMWi3 ei ole mikään pikaratkaisu jolla kiiruhdetaan sähköautomarkkinoille kermankuorintaan.
Sen kaikki ratkaisut on tehty luomalla täysin oma autoluokka johtamaan kehitystä.

Akun ihannelämpötila on 21C-astetta. Omakotitaloissa on mijoona pihapistoketta lataukseen.
Kerros-toimisto ja parkkihalleissa muutamia miljoonia lisää. Raunokin latasi 16A pistokkeella.
 Suomi on sähköautomaa ...

PS: Katso lisää kuvia ensiesittelystä, juttu löytyy tästä Blogista  19.11.2013 ( Graz issa.)

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti