Osasitko 520 viikkoa (10 v.) sitten kuvitella mitä kaikkea äly-etuliite oli tuomassa arkeemme mukanaan? Harva uskoi muutoksen laajuuteen, älypuhelimeenkaan , mutta että polkupyörän polkimetkin jauhaisivat WIFI-yhteyttä?... Tuskin.
Otetaan uusiksi 102 viikon takainen tapahtuma.
Tammikuun 30.2013 futurologi Lars Thomsen, Future Matters CH teki ennusteen tulevalle 520:lle viikolle. Hän oli joulunalusviikolla seurueineen ajanut kahdella Tesla henkilöautolla New Yorkín osavaltiossa lumimyrskyssä ja 10 asteen pakkasessa. Muistaakseni 375 km ennen lataamista.
Se tapahtui Mc Donaldsilla puolen tunnin aikana. Istuin 300 hiljentyneen henkilön joukossa Grazin kongressihallissa kuuntelemassa tätä puolen tunnin esitystä.
Thomsen on Saksan autoteollisuuden, elektroniikkateollisuuden ja sähkölaitosten käyttämä asiantuntija. Nyt on muuten 19,6% hänen 520 viikon ennusteestaan jo kulunut!
Lars Thomsenin teesit olivat: akut ja sähkömoottorit ovat valmistettaessa polttomoottoriautoja edullisemmat, uusia valmistajia tulossa perinteisten tilalle joukosta Samsung/Panasonic/LG/ Google.
Lisäksi: Läpimurto alkaa 2016-2017, akkujen teho kaksinkertaistuu, hinta puolittuu, ajomatka tuplaantuu. Automaattiohjaus, älykäs liikenne, internetyhteys liikenteeseen osallistujien kesken ja ulospäin. Kaikkia näitä asioita käsitellään kymmenien tuhansien toimijoiden kesken eri E-mobility sekä
Smart Cities, Global Furture, ITS ym kongresseissa . Päätähuimaavin budjetein ja päivärahoin.
Rakennusten mahdollisuudet sähkön tuotannossa ovat kasvava osa uusien energialähteiden luomista energian kulutuspisteiden luo. Nämä suunnitelmat toteutuvat päivittäin ympäri maailmaa jo nyt-
Entä kuluttajat ?
Las Vegasin näyttelyssä General Motorsin lippulaiva Cadillac on valmis ottamaan osansa maailman loistoautojen markkinoista. Mercedes esitteli todella futuristisellä ulkonäöllään kaikkia markkina-alueita puhuttelevan mallinsa 015. BMWi3 oli maailmanlaajuisissa TV- näkyvyydessä edellä muita.
Esittelyauto näytti kykykynsä pysähtyä matkanopeudesta automaattiohjauksessa stetsonin välimatkan päähän tiiliseinästä. Taskupysäköinti ilman kuljettajaa kahden pysäköidyn auton väliin toistettiin pari kertaa.
Joten ei kun auto itsekseen hampurilaisen ostoon mäkkärin autokaistalle, ikkuna alas ja tilaus mikrofoniin. Voi tietysti jäähtyä kotimatkalla jos pakkauksen lämmitysvirta unohtui kytkeä päälle.
Kuluttajat ovat meillä jo valveilla, myyjäverkostot perinteisen verkkaisia. Muutosvastarintaa on.
Wikipedia tunnistaa yli 100 Nuetsfahrzeuge, hyötyajoneuvoa joka lähtöön. Meillä Nissan E-Van.
Iran, Korea ja Intiasta tuttu nimi Mahindra ovat toteuttamassa merkittäviä suunnitelmia. USA, Japani, Eurooppa ja Kiina eivät ole ainoita. BEV (akkukäyttöiset) +Range Extender ovat nykypäivää.
FCEV eli polttokenno on jo monen merkin tuotannossa ja/tai tulossa 2020 jälkeen.
Entä Suomi ?
Meillä ostajilla ( ja myyjilläkin) on kolme vallitsevaa pelkoa: toimintasäde, pakkasen vaikutus, ja hinta.
Nykyinen toimintasäde olisi riittävä sadoille tuhansille autoilijoille joiden päivittäiset ajomatkat ovat yllättävän pieniä. Lisäksi uusimmilla malleilla ajomatka tulee olemaan 300-400 kilometrin luokka, Teslalla enemmänkin. Hintaan vaikuttavat kasvavat volyymit melko ripeästi. Silti sähköistymiseen kuluu vuosikymmeniä. Varhaiset omaksujat hyötyvät heti käyttökustannusten roimasta laskusta ja
käytetyn autonsa hyvästä vaihtoarvosta koska akulla on kahdeksan vuoden takuu.
Mutta, koulutetaanko riittävän aikaisessa vaiheessa osaajia? Teslan latausjohto aiheutti takaisinvedon, josta lehdistö ehti riekkumaan. No problem sanoi Elon Musk, Tesla. Maailman ensimmäinen IT-Recall
syntyi C to C menetelmällä etäyhteytenä. Computer to Car päivitys, korjaamolla käymättä. Eli autoliikkeen tulevaisuuden osaajat hallitsevat datan kasvavan osuuden autoissa. Eivätkä joudu työttömiksi lähimpään puoleen vuosisataan. Saksa ja Ranska Euroopassa pääkielenä opiskelun/ harjoittelun kohdemaissa. Englanninkielinen materiaali löytyy kaikilla merkeillä.
Tietoa on, mitä tehtäis ?
Öljyn ale on väliaikainen. Siksi puolet sen tuonnista, jonka liikenne tarvitsee, pitää osittain korvata sähköenergialla. Muistamme energiatehokkuuden suhdeluvut: 5,2 moottoreilla, 1,7 sähköllä.( TUV Wien, Energieeffizienz) Kun yksiköiksi pannaan eurot on säästö kauppataseessa 3,5 mrd. Yksilötallakin kyse on tuhansista euroista matkasta riippuen.
Vastaa jo monen risteilyaluksen työllistävää vaikutusta. Muutos vie aikaa, siksi toimet on aloitettava nyt. Energian tehokkaampi käyttö ja maamme päästöjen vähentäminen tuo mukanaan mahdollisuuden vähentää merkittävästi liikenteen kustannuksia.
EU:n tavoitteita ovat liikenteen sähköistäminen mm. laajentamalla E-bike, (Pedelec)
tyyppistä kalustoa paikallisiin kuljetuksiin (paletti !) Jakelukalusto, taksit, paikallisbussit ovat tärkeimmät koska ne liikkuvat kokopäiväiseti eikä vain ruuhka-aikoina.
Tätä pitäisi tehdä.
Tähdätään Norjan esimerkkiin joka on maailman esimerkkimaa sähköauton käyttöönotossa.
Lähivuosien autohankinnoista työsuhdeautoiksi suositellaan akkukäyttöisiä, eläkeläisille samoin.
Valtion, kuntien, sähkölaitosten ja muun pakettiautojen käyttäjäkunnan hankintoihin vaikutetaan käyttökelpoisin keinoin. Fortum, VR, Sitra, Teknologiateollisuus tai vastaavat perustavat sähköautojen leasingyrityksen jonka osakkeet myydään yleisölle esim. 5- 10 vuoden kuluttua. Vaihtoehtona osakeanti medialle (vrt. HS/ Neste) koska liikkeellelähtö kaipaa julkisuutta.
Leasing 3-4 vuotta on erikoisen kannattavaa koska akkujen takuuikä on nyt yleisesti 8 vuotta !
Käytetty auto myy hyvin, koska akulla on puolet takuuajasta jäljellä.
Autohankinnoista vastaavien kynnys päätyä sähköautoon on näin saatu madallutettua.
Pelko lyhyestä toimintasäteestä ja heikosta pakkaskestävyydestä on yleinen mutta väärä luulo.
Meillä Loviisassa on jo Tesla taksissa todennut -20 asteen vaikutuksen vähäiseksi. Haastattelu ja ja raportti tulossa.
Entä kun Fuel Cell autot tulevat?
Katsokaa aikaisempi VW-konsernin aikataulu. Tässä kuussa on kaikilla merkittävimmillä autonvalmistajilla kiire ilmoittautua Fuel Cell eli polttokennon käyttäjäklubiin. Hyundai ehti ensin. Muuttamalla monikymmenvuotisen kokemuksen ennusteeksi voin hyvin olettaa että auton toimintasädettä myydään vastaisuudessa lisäarvona kuin metrimakkaraa. Tarpeen mukaan 150km päivässä aina 600-1000km asti. Kullekin tarpeensa mukaan, eri hintaan. Hybridi on poistuva teknologia, akku jatkaa ja kasvaa, Fuel Cell jäänee henkilöautoissa pienemmäksi kuin jakelukalustossa.
TILATKAA ILMAINEN UUTISKIRJE: ELECTRIVE.COM
Se tulee arkiaamuisin sähköpostiinne. Tieto vähentää luuloja.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti