Strategiaa ja taktiikkaa on ilmassa, ainoa yhteinen nimittäjä on sähkömoottori, jonka käyttövoima on akku. Tämä on vastedes todennäköisin ja vallitsevaksi osoittautuva voimansiirron muoto. Akkujen teho on nyt nousussa ja hintojen laskussa. Seuraava kehitysvaihe, jota nyt jo uutuutena promotaan on polttokenno ( Hyundai, Yamaha, VW...) vaikka sen jakelukanavat ovat vielä valovuoden päässä. Sähkön latausmahdollisuudet tuntuvat laajenevan ja kehittyvän sekä asuntojen että työpaikkojen mutta myös liike-ja eri kaupunkitilojen yhteyteen.
Mutta, asiaan: ix35 Fuell Cell. Valmistaja Hyundai kutsuu sitä Eko-autoksi, Miljöbil
Polttokennon teho on 100kW. Akun teho on vain 24kW mutta moottorin suurin teho on 136 hv/5000k
Vääntö on 300 Nm/ 100k, huippunopeus 160 kmt ja kiihtyvyys 12,5 s.
Kulutus on 0,9512 kilo/100 km ja tankin vetoisuus on 144 litraa.
Kolmen minuutin tankkaus antaa 594 kilometrin ajomatkan.
Vesi H2O muutetaan elektrtolyysissä Vedyksi H2 ja Hapeksi O2
Päästöt 0%, vesihöyryä. Tutki netin selventävät kuvat koskien toimintaperiaatteita.
Entä hinta? Itävallassa Ei myydä, vuokrataan. 1816 Euroa/48 kk/ 80.000km
Autojen vuosituotanto v.2015 on vain 1000 kpl, myöhemmin tuotanto nostetaan 10.000/ vuosi
Tähän asiaan lienee mielekästä palata joskus 2020 alkavan ajanjakson jälkeen. Nyt on alkamassa akulla toimivien ( myös Range Extender) mallien voittokulku henkilöautoista kevyisiin jakeluautoihin.
Norja sekä Kiina, Korea ja muu kauko-itä ovat merkittäviä sähköautojen pilottialueita.
Norja lienee väkilukuun suhteutettuna johtava. Suomen tulisi vihdoinkin tehdä päätöksiä jossa
sähköautojen takaama energiatehokkuus koituisi heti lyhentämättömänä liikenteen ja kuljetustehtävien hyväksi. Diesel 520 Eur : Sähkö 170 Eur, koko maa 5,2med: 1,7 mrd
Mutta se edellyttä ripeintä mahdollista siirtymistä eli 10- 20 vuotta, muutos alkakoon pitäisi jo nyt.
Toisaalta näyttää siltä, että tutkimus muuttuu todellisuudeksi sopivalla viiveellä. Sähkön kulutukseen vastataan lisääntyvällä ydinvoimakapasiteetilla ja 2050 ilmeisesti vedyn käytöllä .
Tähän asiaan liittyy mielenkiintoisia tekijöitä johon palataan aikanaan.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti