Geneven autonäyttelyssä voittaja hankkiutuvat otsikoihin. Kuoleita malleja herätetään henkiin. Akkujen tehoja kolminkertaistetaan, kulutuksia ja päästöjä desimoidaan. Otsikoihin pääsy on taitavaa mediapeliä, jossa uutisia julkaistaan silloin kun niiden läpiimeno on maksimoitu.
 |
Golf Blue-e-motion. Akku on nykyisillään 26,5 kWh. Dr Heinz-Jakob Neusser ilmoitti, että uudella kemiallisella ratkaisulla sen sen tehoksi tulee jopa 80 kWh. Hän vastaa johtokunnassa kehitystyöstä. Muuta lisätietoa ei annettu, mutta kyseessä on yhtiön sisäinen kehitystyö.Tästä asiasta voi odotta kesto-otsikoita, sillä esim. TeslaS on saatavana sekä 65 että 85 kWh akkuversiona. Asiaa kannattaa seurata
BMWi8 - OVET KUIN KALASÄÄSKEN SIIVET !
Kuvat löytyvät netistä, mutta keskitytän ensiksi tekniikkaan. Toimitukset alkavat jo kesäkuussa ja suoritusarvot ovat alkuperäisistä parantuneet edelleen. Malliautot ovat jo olleen valikoitujen myyjien luona nähtävillä ennakkoon, vaikka vasta kesäkuussa on luovutusten vuoro ostajille.
EURO Testisyklin antamat tulokse paranivat sekä kiihtyvyyden että kulutuksen suhteen.
Nollasta sataan kmt kului 4,4 sekuntia, kulutuksen keskiarvo oli 2,1 litraa per 100km.
Lukema vastaa 49 grammaa kilometrille eli n. puolet tulevasta maksimista.
Akun energiankulutus 11,9 kWh / 100 kilometriä.
Ylläoleva testisykli aloitetaan täysin ladatulla akulla. Nomaali tilanteessa ja jokapäiväisessä ajossa kulutu poikkeaa usen merkittävästi ajotavasta ja olosuhteista riippuen. Arkiajossa päästään alle viiden litran, maantieajossa alle 7, moottorielläkin alle 8 litraa. Toisaalta akkuenergialla ajaa 120 kmt nopeutta.
Äänetöntä menoa löytyy 37 kilometrin verran. Nopeus on rajoitettu lukemaan 250 kmt.
Range Extender esiinty kasvavassa määrin eri valmistajilla eri nimillä. Seuraavaksi odotamme uusia tietoja pakettiautoista ja eri kokoisista jakeluautoista. Vauhti akkujen kehityksen ja hybridisoinnin alueella kiihtyy. Samoin bussikalustoissa joista löytyy jo useita ratkaisumalleja.
Huhtikuun loppuun mennessä olemme taas paljon viisaampia.
|
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti