Saksan valtio ohjaa tuen sähköautoille teollisuuden kautta. Järkevää koska maan autoteollisuus on talouden ja viennin,työllisyyden, selkäranka.
Itävalta hyvittää valtion omia ja kuntien ajoneuvoja ostavia käyttäjiä.
Korkean verotuksen Norja antaa verovapauden, jota on syytä tutkia ennenkuin lausumme asiasta mitään. KAHDEN VIIKON PÄÄSTÄ TIETO ON
Suomessa on Norjan tapaan ollut kohtuuttoman rankaiseva autovero.
Maamme nykyistä päästöihin perustuvaa tuonnin ja käytön verotusta kuuluisi kehittää edelleen. Tavoite olisi saada kaikille ei-fossiilisia polttoaineita käyttäville kaksi-neli ja kuusipyöräisille sähkö- tai polttokennkäyttöisille ajoneuvoille määräaikainen verovapaus. Malli voisi olla viisivuotinen vapautus kaikista tuontiveroista, ajoneuvoverosta, käyttömaksuista. Arvonlisäverotus voisi olla esim. puolitettu kahtena ensimmäisenä vuonna, jolloin se vielä toimisi vauhdittavana tekijänä.
Kaikki muut tukimuodot ostajille tulisi poistaa .
Tämä ohjaisi erityisen hyvin sähköisten pakettiautojen kauppaa. Tuhannen kilon kantavuus on juuri pienyrittäjien, sähkölaitosten ja kuntien sitä ajoneuvokantaa, jota uusitaan vuosittain yli kymmenentuhannen kappaleen vauhdilla. Nämä ajoneuvotyypit ovat voittopuolisesti paikalliskäytössä, myös takseina. Paitsi merkittäviä energian säästöjä tämä levittäisi laajalti kokemusperäistä tietoa sähköajoneuvojen eduista. Toimintasäteen ja pakkaskestävyyden pelko voitetaan vain omakohtaisin tai naapuruston kokemuksien perusteella.
Ammattikäyttö antaa vuorostaan luotettavan viestin yksityiselle auton ostajalle. Nyt markkinoille tulleet ja tulossa olevat henkilöautomallit todetaan pian riittäviksi useimpien yksityishenkilöiden ajotarpeisiin sellaisinaan, mutta vain jos niiden markkinoilletulo vauhdittuu. Se on muuten EU-tavoite Suomessakin.
Ne lukijat jotka oavat samaa mieltä tekevät koko maalle palveluksen viemällä viestiä eteenpäin sosialisessa mediassa, kunnassaa ja politiikassa toimiville.
Valtion hyvitykset ostajille hidastavat haitallisesti tehtaiden välistä hintakilpailua ja ylläpitävät myyttiä kalliista sähköautosta. Tosiasiassa sähköauton valmistus on halvempaa, tarvitaan monta sataa kiloa vähemmän osistoja kuin motorisoituun autoon. Moottori, jäähdytin ,vaihteisto, pakoputkisto, äänenvaimentajat, polttoainesäiliö, ym. korvataan muutaman sadan kilon akustolla ja isolla tablettitietokoneella. Levitä tätä viestiä. Mitä useampi henkilö ajattelee ja toimii sen nopeammin asiat etenevät. Electric Marathon St.Peterasburg- Monte Carlo on perillä 6. päivä, siis tälläviikolla.
Ilomoitan heti tällä Blogilla montako kilowattituntia meni ja matka maksoi.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti