Ensimmäinen lataus oli 425 kilometrin jälkeen. Seuraavien latausten arvoihin vaikutti kaahailu ja selkeä
kilvanajo isojen mersujen ja bemareiden kanssa. Toimittajakaksikon moitteita saivat väärinpysäköijät ja latauslaitteiden ylläpitäjät. Ladattu teho oli vain puolet luvatutsta ja eräs väärinpysäköity auto esti latauksen.
Ehkä saamme aikanaan minuuttiaikataulun sijasta faktaraportin. Viimeisen päivän toteamukset olivat auton suhteen ylistäviä, "kuin lejuisi Saksan halki..." Todettiin että repivä ajo 130 ja 200 kmt välillä kuluttaa ratkaisevasti enemmän kuin 160kmt tasainen meno. Annetut 480-500 km tavoitteet totutuvat normaalliajossa. Kahaamalla ajomatka asettunee 250 km tienoille. TeslaS yn yksi auto niiden monenkymmenen merkin ja sadan mallin joukossa,joiden ominaisuudet eivät ole yhtenäisiä. Tulevat säköautot ovat meille merkiltään uusia,mutta tuttuja, kuten Samsung ja LG.
Pelkästään sähköautoja on toimintatavaltaan kymmeniä tyyppejä,jotka ovat ympäiri mailmaa mitä erillaisimmilla käyttäjillä huvi-, työ- tai työmatkajaossa päivin öin. On turha luulla, että toimintasäde sähköllä ei ole riittävä. On vain valittava omaan käyttöön sopivin sähköllä kulkevista autoista 50-500 kilometrin tarvetta varten.
LATAUSINFRA on otettava huomion jo nyt. Pelkkä sulakkeenvaihto ei riitä alkuunkaan. Autot pystytään varustamaan kännykän ominaisuuksilla. Kuljet missä vain Euroopassa ja lasku loytää kotipesään. Näin täytyy tapahtua autoille myös Suomessa,sillä ei taloyhtiö kestä satojen sähköautojen latausrumban rahoitusta ja veloitusta.
Pikalatauspisteiden tarve kasvaa huomattavasti nopimmin kuin autokanta. Siinä yksi rahoituspulma. Pikalatureiden rinnalla on myös induktiivinen lataus järjestelmä. Alalla tehot ovat moninkertaistuneet vuoden sisällä. Kuvaavaa on, että uusin moottoritiemme E18 välillä Koskenkylä- Kotka, jota englanniksi, ruotsiksi ja suomeksi Vihreäksi kutsutaan moottoritieksi ei ole pannut asiassa tikkua ristiin. Tien esittelyssä viime syksynä todettiin, että se ei kuulu Liikennevirastolle. Esitteessä mainitaa kyllä sähköautot. Mutta kuka hoitaa infran? Kenen kontolla töpselit? Tietoa otetaan vastaan ja kerrotaan eteenpäin.
Missä hätäpuhelin+sähkötöpselit???
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti