Vuoden 2012 työn tuloksena FUREX julkaisi raportin 30.01.2013
Kyseessä on polttoainekäyttöinen latausagregaatti, joka ylläpitää akuston latausta ajon aikana. Itävaltalainen AVL, Graz oli vetäjänä. Unireseach, Altra, CRF Fiat, Chalmers, BOSCH ja Volvo määrittelivät tarvittavat kokoluokat: Wankel- moottori pienille autoille, kolmesylinterinen mäntämootori isoimmille henkilöautoille ja kaksisylinterinen kaasumäntämoottori kevyelle jakelukalustolle ja pakettiautoille. Kullekin agregaattityypille bio-ja multipolttoaine ominaisuus. Toisin sanoen markkinoille tulee autotehtaille sopivia ensiasennuslaitteita, akkupaketti pienenee, painoa säästyy, ajomatka sähköllä moninkertaistuu ja hinta halpenee. Kokeet osoittavat että RANGE EXTENDER alittaa Euro 6 ohjearvot. Toisaalta se antaa päästörajoille uudet tavoitteet jolloin oltaisiin menossa alle 85 gramman päästöjen Pakettiautot, jakeluautot taksit muodostavat erään ryhmän joka on jatkuvasti liikkeellä ja jonka yksittäiset ajomatkat ajomatkat voivat olla eripituisia. Tällaisiin tarpeisiin Range Extender on ihanteellinen ratkaisu koska koko päivän ajot voidaan tehdä äänettömästi ja ilman päästöjä. Kuitenkaan mikään ei estä lähtemästä heti perään pitkälle matkalle ilman aikaavievää lataamista.
Mikä sähköajoneuvo vastaa parhaiten tai ylittää suunnittelijansa tavoitteet?
No tietysti Pedelec, tuo fillari. Sillä on jo ajettu yli 200 kilometrin päivämatkoja pari kesää sitten. Se sopii kaikille: tytöt ja pojat, äidit ja isät, maalle tai kaupunkiin, työmatkalle tai ulkoiluun. Se on perheen toisen auton vastine, kauppakassi jne.
Sen avulla mopo- tai skootterihanke siirtyy siihen asti kunnes niitä saa akkukäyttöisenä
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti