keskiviikko 20. syyskuuta 2017

Taloyhtiö ja sähköautot, hidas 3,6 kW latausnopeus on riittävä ja oikea ratkaisu. Kenen kuuluu maksaa?

Ladattaessa akun tai auton koko ei ole ratkaiseva. Latauksella korvataan edellisenä päivänä  ajettu energia hitaalla latauksella yön aikana. e-Golfin sadan kilometrin ajo on vaatinut 12,7 kWh joka latautuu alle neljän tunnin. Lataus hoituu samalla yksivaiheisella sähköllä kuin kahvinkeitto Mokkamasterilla. Erittäin olematon osa ajaa enemmän kuin 100 km päivässä, mutta jopa 200 km ajo korvautuu yön aikana Teslallekin, jotka yleensä hoitavat pikalatauksensa omissa  Supercharge tai julkisissa  pisteissä kuten muutkin pidempien matkojen kulkijat . Muistisääntö: Kotolataus vuodessa voi tuottaa yöllä nelinkertaisen energian mitä sähköauto vuodessa tarvitsee. Tarve esim 2500kWh/ 20.000km tuotto 10.000kWh

Montako sähköautoa tulee taloa kohden? Toivottavasti edes ensimmäinen tulisi sillä seurauksena on että latausboksissa on yleensä  tilaa kahdelle. Katso PS. Sähkösuunnittelija näkee etämittarien lukemien avulla ja kokemuksesta talon yönaikaisen sähkönkäytön pudotuksen, joka on "vapaana  kapasiteettina " odottamassa sähköautojen tarpeista. Valtakunnan tasolla on talviöinä kymmeniä GWh tehoja käytettävissä hitaina lataustehoina. Lisäksi älylatus säätää.
Kolmivaiheinen lataus vaati uudet lisämaksun aiheuttavat sulakekoot, mikä
yksivaiheisessa hitaassa latauksessa voi olla tarpeen vasta  5-10 auton jälkeen kiinteistön koosta riippuen. Yksitellen, EV-autojen tulon myötä.

EU:n direktiiviluonnos on luonnostellut yhtä latauspistettä joka kymmenettä pysäköintipaikkaa kohden. Hitaana riittämätön ja nopeana täysin virheellinen ratkaisu, koska nopea lataus ei kuulu asuinkiinteistöön  vaan julkiseen ulkopuoliseen latausinfraan.

Asuintalon sähköistetyt  ja parkkipaikat kuuluvat talon substanssiarvoon, eikä niitä tule vastikkeettomasti antaa ulkopuolisten toimijoiden haltuun.

PS. Suomessa on miljoona omakotitaloa, asuinkerrostaloja ehkä kolme miljoonaa.
 Vaikka sähköautoja tulisi vuosittain kymmeniä tuhansia niiden lataus asuintalossa helpottuu kun jokainen voi päätellä omankin sähköauton tulon
lähestyvän hyvää vauhtia  - latausmahdollisuudesta riippuen

PS. 2 Omakotitalon latausboksin maksaa auton omistaja, kerrostalossa
sama käytäntö, muuta muutotilanteessa taloyhtiö lunastaa ja veloittaa
saman summan seuraavalta sähköauton käyttäjältä.  Alle 1000€.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti