IIA Frankfurt on maailman autoteollisuuden suurnäyttämö, jossa esillä oli 1200 näytteilleasettajan lisäksi 400 merkittävää autoteollisuuden alihankkijayritystä. Alihankkijoiden innovatiivisuus ohjaa alan lopputuotteiden kehitystä. Eräs tulos on se, että kolme autoa neljästä pystyy vastedes torjumaan peräänajot koska liikennevirran sisäinen data ennakoi tulevia sekunteja ja kunkin auton oma etäisyys toisista torjuu peräänajot. Historiallinen harppaus liikenneturvallisuudessa on kuvaannollisesti ja oikeasti tapahtumassa aivan nurkan takana. Peräänajot historiaan!
Mobility Connects onkin näyttelyn teemana osuva ja sisältää myös toisen keskeisen ulottuvuuden.
Eli sähköisen liikenteen. Kokonaisuutena maailman autoteollisuus on vielä kasvussa. Kuluvan vuoden ennuste on Euroopalle on 12,8 milj, Usa 16,9 ja Kiina 19,1 autoa. Uutuuksia on 210 kappaletta joista 30 on saksalaisia. Electric Mobility sähköautomarkkinaat tarjoaa jo 22eri mallia ja vuoden loppuun mennessä sähköautoissa on 29 auton valikoima. Kiinan markkinoilla Saksan autoteollisuus on mukana viidenneksen osalla sekä myös sähköautojen tuotannossa.
Saksan miljoonan sähköauton tavoite vuoteen 2020 mennessä on tiedetty jo vuosia sitten haastavaksi kuten kaikilla kielillä muodikkaasti ilmaistaan. Toivoa kuitenkin on ja kehitys etenee ripeästi.
Kaikessa hiljaisuudessa hyötyajoneuvot, jakeluliikenne, ovat tehneet jättiharppauksen.
Kun googlaa nuetsfahzeuge.de tietoja löytyy yli sadasta sähköisestä jakeluautosta ja bussista, joista yleisesti ei tiedetä mitään, mutta jotka ovat merkitykseltään arvokkaampia kuin Ladan sähköistys.
Kysynnän jakautuminen niinkin tasaisesti viiden isoimman toimijan kesken kuin edelliisessä tekstissä kerrottiin on lupaava. Suusta suuhun siirtyvä tieto kokemukset on tällaisen tuotteen myynnin alkutaipaleella vauhdittajana paras myyntimies. Se näet myös vaikuttaa automyyjien asenteisiin.
HYBRIDIT.
Todennäköisin käyttöalue lienee osa hyötyajoneuvoista. Henkilöautoissa ja busseissa se on voittopuolisesti väiistyvää tekniikkaa. Valtaosa ajokilometreistä tullaan ajamaan akuilla ilman
vedyn tai polttomoottorin myötävaikutusta.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti