maanantai 3. marraskuuta 2014

Liikenteen 7,0 miljardin öljyenergialaskusta voidaan 5,2 mrd korvata 1,7 miljardin sähköllä.

Suomi voi välttää tuhlaamasta 3,5 mrd euron päästöt taivaan tuuliin siirtymällä nopeutetusti sähköiseen liikenteeseen. Samalla summalla kauppatase kohenee. Vaikutus on usean risteilijä viennin suuruinen ja se parantaa työllisyyttä tuhansilla henkilötyövuosilla. Pienin, mutta ripein päätöksin on luotavissa myönteinen aleneva kustannusten kierre liikenteen kuluihin. Suunnitteilla oleva kilometrikohtainen
vero ei saa kohdistua nollapäästoiseen liikenteeseen ja siten vesittää sähköenergiaan siirtymistä.

Otsikon väite perustuu Wienin teknillisen yliopisto ( meikäläisittäin Polin) taulukkoon, joka löytyy myös sivulla eelläkävijä.blogspot.com  (26.01.2014) viimeisenä kuvana.
Energieeffizienz: Tank to Wheel, on esitetty E-Mobility Graz alan  kongressissa vv.2011/12
Bensiinilitran ekvivalentti on 8,9 litraa. Junalle lukema  per henkilö on 2,0. Metrossa se on 1,7
polttomottoriautossa 5,2  Bussissa 5,0. Hybridiauto on 3,8. Sähköauto on 1,7 eli sama kuin Metro.
Sähköbussien (ZA ja ZF -akselistoilla) alittanevat henkilöautojen arvon.
Vertailun lähtökohta olkoon siis öljy 5,2 vs sähkö 1,7 Desimaalia siirämällä ollaan lähellä 
Suomen polttonesteiden kulutus- ja hintalukemia.

Tullin mukaan raakaöljyn verollisen tuonnin arvo v 2013 oli luokkaa kymmenen Mrd euroa.
Siitä menee liikenteeseen noin puolet eli 5 Mrd
Raskas liikenne käyttää miljardin.
Diesel henkilöautot n. 2,5 mrd
Bens.henkilöautot ilmeisesti täydentävät myyntiluvut puolellatoista miljardilla joten nyt käytettävä kokonaisluku olkoon 5,2 miljardia. Korjauksia lukuihin otetaan kiitollisuudella vastaan
Öljyalan keskusliitto antoi bensiinille 4,1mrd litraa bensiinin ja 2,9 mrd dieselin myyntiluvuiksi.
Kyseeessä on siis yli 10 mrd euroa kuluttajahinnoin.
Siitä 5,2 mrd siirtyköön  sähkön käyttöön joka maksakoon 1,7 mrd euroa.
Liikenteen kustannustaso alenee 68% ja enemmänkin kunhan sähköön siirrytään.
Sähköyhtiöt, kunnat, valtio, bussiliikenne, edistykselliset yrritykset ovat niitä, joista kymmenet tuhannet pioneerit voivat jo nyt siirtää merkittävän osa kalustostaan sähköön 
 Mutta huomattavasti nopeammin kuin kukaan meistä tänä päivänä uskoo. Ken on lukenut uutterasti viimeisten kuukausien aikana alan uutissähkeet electrive.net tai electrive.com (engl) tietää enemmän.  Varsinkin jos on onnistunut kahlaamaan edes osan kymmenistä tuhansista otsikoista joihin viitataan päivittäin ympäri vuoden muualla kuin Suomessa.
Jo 30. tammikuuta vuonna  2013 sveitsiläinen Lars Thomsen, Future Matters kertoi Teslan kehityksen etukäteen, kertoi akkujen energiatiheyden uudesta tasosta, hinnoista, tuotannosta ja siitä, että sähköauton valmistuskustannukset alittavat polttomoottoriautojen hinnan jne. Samalla julkaistiin RANGE  EXTENDER OHJELMA JOKA JUURI NYT ON TULLUT POLTTOKENNOKÄYTTÖÖN.
Paikallisbusseja, hyötyajoneuvoja kuuteen tonniin asti ja maan 350.000 pakettiautoa ajaa äänestysikäinen henkilö mikä olkoon myös puolueille tiedoksi. Kenties heidän oma autonsa on  seuraavaksi vetykäyttöinen ix35FCEV Hundai jonka 24kWh akku hyödyntää myös jarrutusenergiaa.
Hundain polttokenno tuottaa energiaa joka konverterin ja inverterin avulla muutetaan sähköksi lattian alapuolella sijaitsevaan akkuun.
Lopuksi lainauksia ilman asianomaisten henkilöiden lupaa:
" Automobiilien määrä ei koskaan tule ylittämään miljoonan rajaa siitä yksinkertaisesta syystä ettei kuljettajiksi löydy riittävästi sopivia ihmisiä" Gottlieb Daimler

"Uskon hevoseen. Automobiili on ohimenevä ilmiö" Wilhelm II ( 1859-1941) Saksan Keisari

Toivoa sopii, ettei tuleva Suomen valtiovarainministeri joudu katumaan aikeitaan niin kuin Wilhelm katsoessaan Audin, Wanderein, Horschin, Mersun, Maybachin ja Lohner Porschen
ilmestymistä liikenteeseen. Suomen liikenne alkaa sähköistyä ensi vaalikaudella, joten eduskuntaan tarvitaan uudenlaista osaamista!      

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti