vero ei saa kohdistua nollapäästoiseen liikenteeseen ja siten vesittää sähköenergiaan siirtymistä.
Otsikon väite perustuu Wienin teknillisen yliopisto ( meikäläisittäin Polin) taulukkoon, joka löytyy myös sivulla eelläkävijä.blogspot.com (26.01.2014) viimeisenä kuvana.
Energieeffizienz: Tank to Wheel, on esitetty E-Mobility Graz alan kongressissa vv.2011/12
Bensiinilitran ekvivalentti on 8,9 litraa. Junalle lukema per henkilö on 2,0. Metrossa se on 1,7
polttomottoriautossa 5,2 Bussissa 5,0. Hybridiauto on 3,8. Sähköauto on 1,7 eli sama kuin Metro.
Sähköbussien (ZA ja ZF -akselistoilla) alittanevat henkilöautojen arvon.
Vertailun lähtökohta olkoon siis öljy 5,2 vs sähkö 1,7 Desimaalia siirämällä ollaan lähellä
Suomen polttonesteiden kulutus- ja hintalukemia.
Tullin mukaan raakaöljyn verollisen tuonnin arvo v 2013 oli luokkaa kymmenen Mrd euroa.
Siitä menee liikenteeseen noin puolet eli 5 Mrd
Raskas liikenne käyttää miljardin.
Diesel henkilöautot n. 2,5 mrd
Bens.henkilöautot ilmeisesti täydentävät myyntiluvut puolellatoista miljardilla joten nyt käytettävä kokonaisluku olkoon 5,2 miljardia. Korjauksia lukuihin otetaan kiitollisuudella vastaan
Öljyalan keskusliitto antoi bensiinille 4,1mrd litraa bensiinin ja 2,9 mrd dieselin myyntiluvuiksi.
Kyseeessä on siis yli 10 mrd euroa kuluttajahinnoin.
Siitä 5,2 mrd siirtyköön sähkön käyttöön joka maksakoon 1,7 mrd euroa.
Liikenteen kustannustaso alenee 68% ja enemmänkin kunhan sähköön siirrytään.
Sähköyhtiöt, kunnat, valtio, bussiliikenne, edistykselliset yrritykset ovat niitä, joista kymmenet tuhannet pioneerit voivat jo nyt siirtää merkittävän osa kalustostaan sähköön
Mutta huomattavasti nopeammin kuin kukaan meistä tänä päivänä uskoo. Ken on lukenut uutterasti viimeisten kuukausien aikana alan uutissähkeet electrive.net tai electrive.com (engl) tietää enemmän. Varsinkin jos on onnistunut kahlaamaan edes osan kymmenistä tuhansista otsikoista joihin viitataan päivittäin ympäri vuoden muualla kuin Suomessa.
Jo 30. tammikuuta vuonna 2013 sveitsiläinen Lars Thomsen, Future Matters kertoi Teslan kehityksen etukäteen, kertoi akkujen energiatiheyden uudesta tasosta, hinnoista, tuotannosta ja siitä, että sähköauton valmistuskustannukset alittavat polttomoottoriautojen hinnan jne. Samalla julkaistiin RANGE EXTENDER OHJELMA JOKA JUURI NYT ON TULLUT POLTTOKENNOKÄYTTÖÖN.
Paikallisbusseja, hyötyajoneuvoja kuuteen tonniin asti ja maan 350.000 pakettiautoa ajaa äänestysikäinen henkilö mikä olkoon myös puolueille tiedoksi. Kenties heidän oma autonsa on seuraavaksi vetykäyttöinen ix35FCEV Hundai jonka 24kWh akku hyödyntää myös jarrutusenergiaa.
Hundain polttokenno tuottaa energiaa joka konverterin ja inverterin avulla muutetaan sähköksi lattian alapuolella sijaitsevaan akkuun.
Lopuksi lainauksia ilman asianomaisten henkilöiden lupaa:
" Automobiilien määrä ei koskaan tule ylittämään miljoonan rajaa siitä yksinkertaisesta syystä ettei kuljettajiksi löydy riittävästi sopivia ihmisiä" Gottlieb Daimler
"Uskon hevoseen. Automobiili on ohimenevä ilmiö" Wilhelm II ( 1859-1941) Saksan Keisari
Toivoa sopii, ettei tuleva Suomen valtiovarainministeri joudu katumaan aikeitaan niin kuin Wilhelm katsoessaan Audin, Wanderein, Horschin, Mersun, Maybachin ja Lohner Porschen
ilmestymistä liikenteeseen. Suomen liikenne alkaa sähköistyä ensi vaalikaudella, joten eduskuntaan tarvitaan uudenlaista osaamista!
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti