maanantai 14. huhtikuuta 2014

Vuosi sitten: Teslasta jo puhuttiin, tosin epäiltiin ajomatkaa. Nyt tiedetään että 500 km on OK.

BMW i3 täyttii tehtaan tilauskirjat, Ford Focus Electric, VW E- Golf, Mercedes pienemmistä

tekijöistä puhumattakaan kertovat jatkuvasti sähköauton eteen tehdystä työstä ja tapahtuneesta

kehityksestä. Mm. VW E-Golfin julkistuksen yhteydessä kerrottiin avoimesti, että tulossa on jo

60  kwh tehoinen akku, joka on lähes TeslaS 65kWh mallin luokkaa. Samalla melkein 

sivulauseessa mainittiin että tämä akku tulee olemaan hinnaltaan kolmasosan nykyisestä.

Ei mikään yksittäinen tieto sillä japanilaiset kertoivat samaa vuoden 2014 -2015 

tuoteuutuuksistaan: kolminkertainen matka, kolmasosan hinta.

Tällaiset tiedot jäivät vain harvojen kovalevylle. 

Nyt jos koskaan kannattaa hankkiutua tiedon alkulähteille ja päivittää kehitysksen tapahtumat

joka aamu kello 9.00 paikkeilla Suomen aikaa. Osoite on: electrive.com

Saksankilelinen versio on osoitteessa .net

Uutiset tulevat yleensä neljällä liuskalla,  yhteensä 25-35 juttua viitteineen julkaisijaan.

Tiedot Euroopan ja muun maailman sähköautotilanteesta viikossa ovat satakertaiset siihen 

verrattuna mitä Suomen lehdistö kertoo vuodessa. Ero on huima, meidän häviöksemme!

Tämänkertaisen kirjoitukseni pääteema on usuttaa sinut yleisempien  luulojen ja puutteellisten 

tietojen piiristä faktojen pariin. Kuten esimerkiksi että: 

1. Sähköautot eivät tule olemaan kalliita, vaan halvempia valmistaa kuin nykyiset.
    Vähemmän ja halvempia osia, akut halpenevat.

2. Suomessa akkujen lämpötila on helpompi saattaa 21 asteen tasolle kuin alueilla joissa      
    joudutaan turvautumaan jäähdytykseen. Akut kestävät paremmin.

3. Range Extender mallit,  polttokennoratkaisut, sähköpistokkeiden määrä ja latausinfra
    tekevät useimmille yrityksille, kunnille, vuokra-autoilijoille ja perheille sähköauton          mielekkääksi ratkaisuksi. Miljoonaan omakotitaloon helpoimmin, mutta kerrostaloihin pienin
muutostöin. Tutki asiaan itse, jotta ennakoit tulevan tilanteen.

4. Bussit voidaan saattaa akkukäyttöisiksi nopeammin kuin henkilöautot koska niissä ei tarvita
    ottaa huomioon verotusnäkökohtia ja ratkaisukelpoisia menetelmiä löytyy eri kaupunkien      
    käyttötarkoitusiin sekä myös 6x4 ratkaisuja nivelbusseihin.

5. Norja on osoittanut koko Euroopalle tietä; sitoumuksia voi myös lähteä täyttämään!
    Suomessa liikenteen ja asumisen päästöt ovat vajaa puolet. Silti sähkön  käytön etuja ei
     täysimittaisesti hyödynnetä omakotitalojen  ja autojen energiana.  Jokamiehen vaaliteema !

Viimeiseen kohtaan on hankkeilla mietintämyssy. Ne puolueet ja kansanedustajat, joilla ei  
riitä muutoshaluja omakotitalojen Energiatodistuksen muutospykälän läpivientiin  ja sähköautojen ensimmäisten 50.000 kappaleen nollaverokohteluun, älköön olko paikkaa tulevassa eduskunnassa. Norjassa 50.000 on olemassa oleva kiintiö. Suomessa kansalaisaloitteen allekirjoitukseen tarvitaan sattumalta sama määrä. Laatijoiden haku alkaamassa, nimiä please!
Suomessa on miljoona omakotitaloa ja kolme miljoonaa autoa. Vapise VVM!

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti