Toiston uhallakin: Opasta, suosittele, kannusta sekä teini-ikäistä että opiskelunsa aloittavaa suuntautumaan alalle, jossa työttömyyttä ei podeta ainakaan tämän vuosisadan aikana. Aikanaan autosähköasentaja oli autokorjaamon napa. Vastedes ovat sähköautojen elektroniikkataitajat sekä akkuteknologian suunnittelijat työmarkkinoilta imuroitavia spesialisteja. Viimeksi näin 20 metriä pitkän seinän jolla etsittiin yli seitsemänsataa ( 700) tällaista henkilöä kolmeenkymmenen alan yritykseen saksankielisellä alueella. Ranska myös tärkeä, Englanti itsestään selvä kieli.
Sähköauton mekaanisia ja elektronisia toimintoja voidaan jo nyt seurata realiajassa. Kaikesta voi kiittää muunmuassa F1 talleja, jotka jo ennen KERS kirjainyhdistelmän tuloa seurasivat auton elintoimintoja. Sähköautovalmistajat astuivat valmiiseen pitopöytään napsimaan tarvittavia herkkuja ja kehittämään olemassaolevia edelleen. Tällä alalla on rajaton määrä uusia työpaikkoja tulossa, joiden olemassaolosta ei muutama aika sitten edes arvattu osaakaan.
Vuosi 2014 kannattaa painaa mieleen. Kyseessä on sentään vuosi ennen suurinta yksittäistä hyppäystä sähköauton lopulliseen tulemiseen. Detroit tammikuussa aloittaa asteettain merkittävien mallien esiinmarssin. Audi e-tron
tuo mm. crossover-mallin josta ei vielä tiedetä juuri mitään.
Äskettäin nettisivuilla tuli esiin Vampyyri-ilmiö. TeslaS 60kWh, eli pienempiakkuisen version omistaja havahtui aamuisin huomaamaan että yön aikana autosta oli kadonnut
jäljellä olevia ajokilometrejä. Siis sekä maileja että kWh yksiköitä. Miesparka teilattiiin vähintään viidennen kolonnan konnaksi ja räikkö räähkäksi (kts.netti) Uusi ohjelmoiti
lähetettiin netissä kyseisen mallin autoihin. Katso muuten ylläolevaa opiskelusuositusta! Pulma uusiutui, joskin pienmpänä. Netin kautta jatkunut tarkkailu paljasti etää Teslan kyseisessä mallissa ollut 12V service-akku oli viallinen ja pääakku antoi sille tehtävänsä mukaisesti virtaa. Asia hoitui, mutta sitä seurataan. Monissa muissa sähköautoissa ei ole 12V serviceakkua, vaan se sijaitsee pakuston sisällä, osa sitä. Aika ratkaisee kumpi on parempi vai olisiko se sittenkin kampi ! Varma startti jo 1900luvun alusta, peukalon "ystävä" Teslalta tulossa kansanauto ja Roadster-malli !
E-CarSharing Pariisissa. Bollere´- yhtiön Autolib vuokraamolla on115.000
rekisteröityä käyttäjää Il-de-France samoin Bluely Lyonissa. Meillä vielä lienee parempi pyy Aviksella kuin varpusparvi E-CarSharingillä. Vi miten on tai koska muutos tulee?
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti