maanantai 2. joulukuuta 2013

Intian Mahindra E-Formulaan. Volvo panostaa hybridibusseihin. Kaivosten henkilökuljetukset akkukantaan.Flyer ZAwheel päivittyi. Äänettömyys pulmana.



Formula E tuntuu etenevän suotuisasti. Sarjan omaa nettisivua kannattaa käydä tutkimassa. Nyt uusin tulokas on Intialainen Mahindra, jolla on kisakokemusta Moto GP sarjasta. Kymmenen tallin sarja on pian täydellinen. Sännöt ovat totutusta poikkeavat ja ne kannattaa lukea hyvin tarkkaan, jotta kupletinjuoni valkenee ennen kauden alkua.
Saa nähdä järjestääkö kukaan Suomesta E-Formula kisamatkaa. Täältä pesee tilaus ainakin Berliinin osakilpailuun. Katso huhtikuu 16 artikkeli asiasta.

Remus on tuttu merkki ääntä vaimennettaessa. Sähköautoille piti kuitenkin keksiä ratkaisu vastakkaiseen pulmaan. He kehittivät jo pari vuotta sitten äänimaailman, joka antaa liikeinformation niin ajajalle, jalakulkijoille kuin kanssaliikenteellekin. Kuljettajalle syntyy takapuolituntuma  tehosta, kihtyvyydestä ja nopeudesta. Samoin ulkopuolisille. Joten ratkaisu on olemassa.

Volvo siirtyy vuoden 2014 alusta tarjoamaan vain hybridibusseja. VBC eli Volvon bussiyhtiö tarjoaa 4-sylinteristen dieselien kanssa älykkäitä sähkömoottoreita jotka integroituvat voimansiirtoon ihanteelliseslla tavalla. EURO  6 päästönormi toteutuu ja nykimätön liikkeellelähtö ja matka-ajo on taattu. Julkisen liikenteen bussit, varsinkin kaupunkiliikenteessä siirtyvät akkuvetoisiksi siten että pysäkeillä induktiokentät  antavat seisonta-aikaisen latauksen ja päätepysäkeillä tarvittavan minuuttiaikaisen lisän. Näin Primove (Bombardier). ABB vuorostaan kytkee pysäkillä pantografia muistuttavan kytkimen katon yläpuolella. Pysäkkikohtainen inuktiolataus on jo käytössä Sveitsissä ja Saksassa.

Suola ja Kalikaivoksiin Saksassa on tulossa akkukäyttöisiä ajoneuvoja henkilökuljetuksiin. Projektia kehittävät Akasol, German E-Cars, K+S.
Linde Material Handling, Next Generation Mobility ja TU Kaiserslauten (Poli)

Autobahn #9 pikalaturien akselin rakentaminen  siirtyy toukokuulle 2014 eli viivästyy puolella vuodella.
Lataus on teemana kaksiosainen. Kotilataus onnistuu yli yön jo 10A pistokkeelle mutta
tuhannen euron seinään asennettava latausyksikkö lyhentää ajan 3-4 tuntiin. Puoli tuntia ja 80% lataus on jo olemassa.
Tähän palataan pian mm. FORD E-Focus artikkelin yhteydessä.

Range Extender koeajoraportti. Nimeltä mainitsematon  henkilö ja lehti kokeili ja huonoksi havaitsi. Range Extender toimii oikein silloin kun sen annetaan toimia suunnitellulla tavalla. Eli se kytkeytyy päälle kun lähestytään
akkuvirran alinta tasoa, jolloin generaattori käynnistyy ja lataa akkuun riittävän energiamäärän jonka jälkeen RE pysähtyy. Toiminta toistuu kunnes
RE polttoaine loppuu. Näin voitaiisiin toimintasäde kasvattaa Euroopassa
pidemmäksi kuin USA ssa, koska siellä on määritelty max. polttoainemäärä jonka sähköautostatus sallii. KATSO 17.7 artikkeli jossa on kolme asiaa kuvaavaa käyrää.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti