Emobility GRAZ, ITÄVALTA oli vuodesta 1970 alkaen uteliaisuuteni kohde samoin kuin tierolände on saksankielinen pääsivusto electrive net. Sen sähköposti tulee joka aamu kello 9.00
Emobility Graz keräsi puolen vuosikymmenen ajan alan terävintä tietämystä sakankieliseltä aluetta varten kaikkialta missä sähköautoista puhuttiin ja uskottiin. Kirjauduin tiedottajana mukaan Itävaltalaisen arkkitehtivävyni mandaatiilla ja niin olin jengissä mukana kaikki kongressin vuodet. Tiedemiehiä oli kosolti esitelmöitsijöinä. Energiatehokkuus oli keskeisin oppi, ekvivalenssi dieselille vs. kWh on 10. Tänä päivänä sähköautojen WLTP luku on yleensä alle 20 kun taas vastaava fossiiliauton vertailukelpoinen lukema on mitä tahansa 60-stä ylöspäin eli litrat kertaa 10.
Sen lisäksi korjaan yleisen virheen heti; sähköauton hinta tulee olemaan kuten ennustin jo kymmenen vuotta sitten luokkaa ali tai yli 20.000€ kuten VW, Stellantis ja monet muut, sekä Kiinalaiset ovat vuodelle 2024-5 kertoneet. Oma UP! autoni jo maksoi vuonna 2020 sitä luokkaa.
Logiikka on siinä että puoli tonnia tarpeetomia osia pakopuputkista ja bensasäiliöistä ym, jää tarpeetomiksi. Tämä kaikki oli minulle jo teinivuosina päivänselvää; isä oli Eltsun kisojen mergatsu SPJn BMW ja Chrysler autoille. Perheemme ensi auto oli Nash-27 ja minullakin on jo ollut sekä nopeita ja kalliitakin autoja käyterrynä työni vuoksi. Siksi katson etuoikeudekseni neuvoa tietämättömiä kolmesta asiasta: älä kajoa huumeisiin, älä käytä nastoja vaan kitkoja.
Seuraava autosi olkoon edullinen täyssähkö, ei hybridi, ei vaikka sitten Ferraria tarjottaisiin.
Seuraava EELLÄKÄVIJÄ ilmestyy Jouluksi tai ainakin Vuoden 2024 alkupolella. Älä tuhlaa varojasi kuoleviin fossiileihin sillä täyssähkö on elämäsi paras rakaisu.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti