tiistai 21. elokuuta 2018

SÄHKÖAUTO LADATAAN KOTONA, PIKALATAUS ON KUIN AUTON VARARENGAS; OTEAAN KÄYTTÖÖN VAIN JOTTA MATKA EI JÄÄ KESKEN !

Suomeen rakentuu sähköautojen tulon myötä koko maan kattava todellinen latausinfra,jolla yön aikana pystytään lataamaan edellisenä päivänä ajoon käytetty energia. Yli 90% maailman sähköautoista ladataan myös kotona. Suomessa on ainoana maana on vuoden 1973 energiakriisin jäljeltä kerrostalojen pihoilla ja autotalleissa pihapistokkeet, joilla autojen moottorit esilämmitetään vielä tänäänkin.  Tietysti YKSIVAIHEISENA, MAX 16A jotta mahdollisimman monelle riittää latausmahdollisuus ilman lisätöitä. Jokainen näkee pihallan jonkun niistä yli 1,5 miljoonasta.
Asuintaloon on älykäs latausaika 23-06 jolloin kaiki autot ehtivät ladata  edellisen päivän ajojen kuluttaman energian takaisin akkuun. Auto tarvitsee latauksessa kahden Moccamaster kahvinkeittimen vaatiman tehon, parin sähkölampun verran yli. Muu säköverkko nukkuu, kapasiteettia on.

Sähköiset ja nimetyt pysäköintipaikat pihoilla ja autohalleissa palvelevat päivitettyinä tulevaa sähköautokantaa ja kohentavat kaikkien asuntomuotojen viihtyvyyttä; sähköautot poistavat asteettain päästöjä. Akku muuten vaatii oikean toimintalämpötilan- se syntyy yön aikan jos lähtö on aamulla.
Auton sisätila voidaan erikseen ( DEFA) lämmittää muiden moottoriautojen kanssa , yleensä 
kello 7- 8välillä, ulkopuolella öisen sähköautojen latausajan.

Myös autottomat asunnonomistajat hyötyvät niiden kiinteistöjen arvonnoususta, joiden ekologiseen jalanjälkeen on pyritty aktiivilla toimenpiteillä viihtyvyyttä lisäämään. 

Mutta ennen kaikkea kotona tapahtuvan latauksen ihanne on hidas yksivaiheinen lataus.
Silloin voidaan jopa puolet autopaikoista ottaa tarkistuksen tuloksen ottaa latauskäyttöön, ennen kuin 190-luvun loppupuolen talojen sähkösuunnitelmat joudutaan päivittämään.

Jokaisen auton mukana , merkistä riippumatta, on shuko kaapeli, joka lataa automaattisesti tarjolla olevan  pistokkeen sietämän amperimärän energiaa.  Taloyhtimme sähkösuunnittelija on  kertonut että 2007 rakennettu Tilkankatu 20 autohalli kestää noin joka toisen autopaikan latauksen, sulakkeet 16A. Kaapelivahvuudet ratkaisevat, kaapelit voidaan vaihtaa.


No mitä pikalatauksilla on virkaa? Tuskin lähdet autollakaan ilman vararengasta liikkeelle.
Lisäksi niillä rahoitetaan liiketoimintaa jonka ansiosta auton toimintasäde kasvaa mm. Rukalle,
jonne niin moni mitoittaa akun tarpeen- turhaan.

Päivittäinen työmatka ja lompakon paksuus korreloikoon  sähköauton hankintaa+ kotilataus.
Siinä tekijöitä joilla tulevan sähköauton merkki ratkeaa. Ranska -Japani-Korea-Saksa.
Teslaa en mainitse koska auto ei ole sijoitus jonne satatuhatta euroa pannaan haisemaan.
USA tuottanee GM Boltin lisäksi kansanteslan lähiaikoina.

Tilasin saksalaisen Sono Sion Solar car( Sonomotors.com crowdfunding)auton
Berliinissä 14.10-17
Tunsin nuorten yrittäjien projektin kolmisen vuotta. Heidän ratkaisunsa on myydä auto
suoraan käyttäjälle netin kautta ympäri maailman. Edelytti 5000 tilauksen määrää.

Nyt tilauksia lienee jo 7000, arvioin kehityksen perusteella 10.000 tilauksen totutuvan
vuoden loppuun mennessä Benelux -maiden koeajokiertueen jälkeen.

Jos maksat yhtiölle 500 euroa niin tarjoan lohdutukseksi oluet konkurssin sattuessa Loviisassa.
Omaa autoani  14.10 2017 tehdyllä . tilauksella 2020 alkuvuodesta ja lähden Lappiin kalaan ja yöttömän yön latausta tutkimaan. Sion on hinnaltaan 16.000€ + akku enintään 4000 € 

Perkaan lohen, takatilassa on Shuko pistoke jolla savustan kalan 1100W Muurikalla  








Ei kommentteja :

Lähetä kommentti