Erik Kanerva oli hionut tiiminsä terävään kuntoon vastaamaan rutinoitujen asiantuntijoiden kysymyksiin.
Ensin selätettiin pakkasen, toimintasäteeseen, auton lämmitykseen ja lataukseen liittyneet esteet.
Suomessa on miljoona omakotitaloa, joissa yön yli lataus hoituu valitulla nopeudella ja teholla, halvimmillaan pörssisähköllä. Lisäksi nykyiset kerrostalojen 10Amp. lämmityspisteet voidaan päivittää isoimmille tehoille. Kerrostaloissa pistokkeita on yli sähköautojen vaatiman tarpeen lähimmän neljännesvuosisadan ajan.
Asunto-osakeyhtiöissä voidaan hallituksen/yhtiökokouksen päätöksellä järjestää osa tai kaikki lämmityspistokkeet 16A pohjalla. Autokohtainen laskutus ilman taloyhtiön riskiä. Latausverkko Suomessa on rakenteilla.
Toisaalta sähköauto lähtee aamulla liikkeelle aina "tankki täynnä" Keskimääräinen ajomatka (km jaettuna 360 vrk) asettuu aina alle 50km päivässä, Suomessa 30-40 km, keski-Europassa alle sen. Pakkasen, ajomatkan ja latausinfran pelko käsittä kolme yleismaailmallisinta pelkoa. Normaali autoilija on eliminoinut kaiken lataamalla auton yli yön. Mikäli ajo suuntautuu pitkälle kertoo konsolin näyttö reitin varrelle osuvat latauspisteet, yleiset, julkiset ja ostoskeskusten ilmaiset. Sähköauton rutiini torjuu vajaalla "tankilla" liikenteeseen lähdön.
Mielenkiintoisin osa vierailusta oli jakautuminen koeajoihin ja tutustuminen nelipyörävetoisen alustan rakenteeseen sekä vilkkaaseen osallistujien ja tiimin välisiin keskusteluihin.
Vierailijat tarkastelivat esillä olevaa nelivetoalustaa sillä silmällä ja kokemuksella minkä usean
rata-ja rallikilpailuihin viritetyn alustan rakentaminen on kullekin antanut.
Silti pelkistetyn 4-veto Teslan alustan näkeminen oli useimmille tosi poikkeuksellinen ja havahduttava elämys. Kuvassa etupyörille tehon antava moottori. Takana moottoreita on kaksi.
Suurempi kuva on akulla varustetusta versiosta. Ajokokemukset, jonka poikkeuksellinen kiihtyvyys ja hyvät kaarreominaisuudet ällistytti useimmat. Lisämaininnat akun sijainnin eduista. Akku on kokonaisuudessaan pyörien akseleiden alapuolella eli Teslalla on kaikilta muilta autoilta puutuva "Köli" eli raskas akku luo edun auton poikkeuksellisen alhaiselle painopisteelle.
Sen merkitys ajovakauteen on merkittävä Auton sisätilat olivat toimivat, mutta ei kovin väljät.
Vain ratti polkimet ja kori puuttui alustasta.. Perinteisessä autossa olisi lisäksi tuhansia härpäkkeitä ja jopa 500 kiloa ylimääräistä painoa. Sähköautossa akun paino edustaa poisjäävien moottori-ym osien luokkaa.
Allaolevan GIGAFACTORYN tiedot ja oikean kuvan mittakaavassa löydät Teslan sivuilta. Kannattaa nähdä Tesla - Panasonic yhteistyön tiedot tästä akkutehtaan 50 GWh voimalasta jonka sähköstä 20% jää jaettavaksi ulkopuolisille. Yhtiön horisontaalinen voimavara.Olisi mielenkiintoista saada asiallisia vastaväitteitä seuraaviin väittämiin nimimerkillä tai ilman:
1. Sähköauto on halvempi valmistaa kuin vastaavan tasoinen moottoriversio.
2. Lataus omakotitalossa on pulmaton sekä sisä- että ulkotiloissa, koska akun lämmityksen voi ylläpitää pienellä Wattimäärällä latauksen jälkeen .
3. Latauksen Wattimäärä voidaan asettaa jo illalla tulevaa matkaa varten, jos se on tiedossa. 60-80% on usein käytetty arvo.
4. Kerrostalossa löytyy taatusti vastustajia,
siksi Kiinteistöliitön tulee tehdä päätös että tarvittavan muutoostyön saa tehdä auton omistajan tai haltijan kustannuksella ja että etälukumittari veloittaa taloyhtiön ulkopuolista tiliä.
Vihdoinkin löydetään tuulivoimalle töitä, aurinkovoima hoitaa latausta päiväsaikaan vara-akkuihin talletettuna. Auton tai talon maalipinta sekä lasikatto toimivat vastaisuudessa latauksen lisänä.
Suomi siirtyi jo varhain sähkön ja naisten voimin sähköompelukoneen käyttöön.
Nyt on meidän kaikkien vuoro asennoitua seuraavaksi sähköauton hankintaan jo lähivuosina
2016-2019 jolloin tämä Blogi ennustaa merkittäviä teho-ja hintamuutoksia.
Voit pienentää hiilikalanjälkeäsi ja osallistua monimuotoisen paikallisen energian tuotantoon kun hankit taloasi ja autoasi varten aurinkokennot ja sopivat akut. Minimoit ostetun energian ja siirtohinnan kulut. Olemassa oleva tieto on helposti ulottuvillasi ja helppo omaksua. Suosittelen.
IAA Frankfurt uutisten jälkeen tietoja E-Busseista ja E-Pakettiautoista syyskuussa.
http://insideevs.com/construction-costs-now-exceed-62-million-tesla-gigafactory/


Ei kommentteja :
Lähetä kommentti