maanantai 1. syyskuuta 2014

Lue electrive.com aamuisin. EU:N ja VW:n tähtäin. Ministeriön omituinen lausunto.

TEM-ministeriön virkamiehen  lausuma kummastutti. Paikka oli Otaniemi, Sähköisen liikenteen foorumi 14.5.2014, järjestäjänä Teknologiateollisuus. Teema oli ...miten Suomi hyötyy sähköisestä liikenteestä?
Lista hyödyistä on  maailmanlaajuisesti tuhansien sivujen pituinen. Lisäksi sitoumukset päästöjen vähentämiseen ja ja mahdollisuus viennin edistämiseen ovat osa yhteistä globaalia työnjakoa, josta Suomikin hyötyy pakkasmaana mm. bussien lämpötilojen teknologiaa tutkimalla  sekä satojen/tuhansien eri projektien kautta.

Myös Työ-ja Elikeinoministeriön (TEM) edustaja panelissa kertoi Suomen hyötyvän laajalti  näillä vientikelpoisilla markkinoilla Hän jatkoi kuitenkin sanomalla, että Suomella ei ole mitään syytä toimia autoteollisuuden edesauttajana meneillään olevassa prosessissa. Sanatarkkaa lausumaa en kirjannut, mutta osa sadoista osanottajista tunnistaa lausuman  tarkoituksen. Autoteollisuusmaissa olisi espresso varmaan mennyt väärään kurkkuun, nyt vain monelle Dipolissa. Tarpeen olisi  kuitenkin joko valtuuksien tai lausumien terävöittäminen. 


MUUALLA AJATELLAAN NÄIN:


Liam Breslin, Head of Surface Transport Unit, DG RTD, European Commission, 
kertoi  17.6  ITS kongressissa yleisesti  heidän viidestä painopistealueistaan.  Useimmat ovat jo tässäkin blogissa vuoden aikana jatkuvasti toistettuja. 
1. Paikallisbussiliikenne 2. Jakelukuorma-autot, mukaanluettuna taksit  ja vuokraamot
 pakettiautot, Car Sharing 3. Tavarapyörät ja E-Bike kalusto kaupunkiliikenteessä
sekä liittymälikenteenä julkiseen. Kaksi muuta painopistettä koostui automatioista.

Kaikki yllämainitut ryhmät kuljettavat päivittäin suuria ihmis- ja tavaravirtoja keskistetysti ja tauotta lähes koko vuorokauden ajan. Kun katsotte jatkuvasti toistetun taulukon ENERGIEEFFIZIENZ,
energiatehokkuus esim.Tammikuu 26. 2014, näette miten sähköauton vertailuluku 1,7 suhtautuu
polttomoottorin 5,2 lukuun. Muutettaessa nämä luvut rahaksi tai öljyn tuontilukujen vähennykseksi tai kauppateseen parantamiseksi, puhumme luvuista jotka vaikuttava koko maan hyvinvointiin.  Dipolin toukokuisessa panelissa Liikennelaitos tähtäsi sadan-kahdensadan sähköbussin tuloon lähivuosina. 

PUOLET TUODUSTA ÖLJYSTÄ KÄYTETÄÄN LIIKENTEESSÄ JA SITÄ KULJETETAAN SÄILIÖAUTOILLA. Sähköautoille riittää töpseli. 

ENTÄ HENKILÖAUTOT ?

Wolfgang Steiger, Director Future Tecnologies, Volkswagen AG:
Tässä ruutukaappaus hänen esityksestään 10th ITS European Congress 17. 6-14 Helsinki


Tämän yksityiskohtaisen vision alkuperä on hänen jo vuonna 2008 esittämänsä näkemys, joka nyt on saanut aikataulun. Kannattaa tukia hänen netissä julkaistuja perinpohjaisia tutkielmiaan joissa asiat on pohjustettu laajoilla yhteiskunnallisilla faktoilla. Kokonaisvaltaisuutta 
parhaimmillaan, ennustanee markkinoiden kehityssuuntaa. TRAFI a edusti Juha Kenraali
Akkukäyttöisten toimintasäde kasvaa sekä Range Extenderin kanssa että ilman.

Muuten olen sitä mieltä, että valtioneuvoston autokantaan pitää hankkia useita eritasoisia sähköautoja, ei hybrideja,  ja että niiden mallien uusia versioita tulee päivittää vuosittain uusimpiin. Muutoksen tuulet ovat näin päivittäin esilla.

  MUISTITHAN: tilaamalla ilmaisen electrive.com uutiskirjeen saat päivittäin englanninkielisen yhteenvedon sähköisen liikenteen tapahtumista, jossa on linkit kyseiseen lehtiartikkeliin.




   

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti