keskiviikko 17. heinäkuuta 2013

Päästöt. Range Extender ja sähkömootorin yhteistoiminta.





Kehitys kehittyy! Mutta tärkeintä on ollut
asettaa päämäärä ja edetä sitä kohden. Tässä kaaviossa näkyy EURO 1-6 normien aikana tapahtunut kehitys. Partikkeleiden(pienhiukkasten) päästöt ovat vähentyneet 0,36 yksiköstä 0,1:een.
Typen oksidit NO2 luvusta 8 lukuun 0,4. Lähde prof.Müller-Hellman/ BMVIT
Tähän kaavioon ei tullut päästöjen grammamäärää joka putoaa seuraavassa vaiheessa. Kyseessä on kunkin valmistan oma tavoite ja se lasketaan tuotannon keskiarvolle.

Range Extender on oikeastaan liikkuvan auton laturi. Pieni agregaatti, jossa on esim. Wankel- moottori tai vastaava
pienen tilan vievä kone lataa auton akustoa jaksottain jotta muuttuva tehovara säilyy teknisen minimirajan yläpuolella. Range Extender toimi automaattisesti liikkeellelähdössä joten polttomoottorin vääntö kasvaa ja alkaen ensi kierroksista lähtien.
Sähkömoottorin vääntö tässä tapauksessa oli 240Nm heti ja sama vääntö tuli ajaessa käyttöön ratin napin painalluksella.


Alin kuva näyttää polttomoottorin ja sähkömoottorin tehokäyrät. Ylin punainen käyrä kuvaa moottoreiden yhteistehon eri kierroksilla.
Alempi sininen käyrä antaa polttomoottorin tehon eri kierroslukualueeilla.
Lähde: AVL/ Robert Fischer

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti